سنگ کوارتز چیست؟انواع آن با خواص

سنگ کوارتز چیست؟ انواع و خواص

کوارتز یکی از مهم ترین کانی های روی زمین است و قیمت مناسب آن نسبت به زیبایی و فراوانی باعث شده یکی از محبوب ترین گروه های سنگ های قیمتی در دنیای سنگ های رنگی باشد.در ادامه مطالبی درباره این سنگ قیمتی مطالعه می‌کنید.

سنگ کوارتز چیست؟

این سنگ قیمتی رنگی دومین ماده معدنی فراوانی است که در پوسته قاره زمین یافت می شود و پس از فلدسپات ها در رتبه دوم قرار دارد. گمان می‌رود نام کوارتز از کلمه آلمانی کوارتز گرفته شده باشد که احتمالاً از واژه‌های اسلاوی و لهستانی به معنای سخت گرفته شده است. این نام با توجه به اینکه کوارتز سختی در مقیاس سختی Mohs را دارد، منطقی است. سایر سنگ های قیمتی اغلب با کوارتز مقایسه می شوند که آنها را به عنوان سخت، نرم یا بادوام طبقه بندی می کنند.

یک کوارتز راف طبیعی و خوشرنگ از خراسان جنوبی
یک کوارتز راف طبیعی و خوشرنگ از خراسان جنوبی

دو نوع اصلی کوارتز وجود دارد که می‌توان آنها را به نام‌های گونه‌ای خاص‌تر تقسیم کرد. همه سنگ های قیمتی کوارتز دارای ترکیب شیمیایی دی اکسید سیلیکون (SiO2) یکسانی هستند، اما کلاس ها و ساختارهای کریستالی متفاوتی دارند. دو شاخه اصلی کوارتز شامل کوارتز ماکرو کریستالی و کوارتز کریپتوکریستالی است.
کوارتز ماکرو کریستالی شامل آمتیست، کریستال سنگ، کوارتز آبی، سیترین، چشم شاهین، پراسیولیت، چشم گربه کوارتز، کوارتز دودی، کوارتز رز و چشم ببر است. کوارتز ماکرو کریستالی معمولا شفاف تا نیمه شفاف است و با کریستال های بزرگتر از کوارتز کریپتوکریستالی تشکیل می شود. کوارتز کریپتوکریستالی با کریستال های کوچک میکروسکوپی تشکیل می شود که در بیشتر موارد حتی با بزرگنمایی هم دیده نمی شوند.
کوارتز کریپتوکریستالی که با موگانیت، و نوعی کوارتز رشد می کند، کلسدونی نامیده می شود. کلسدونی در واقع شامل طیف گسترده ای از سنگ های قیمتی کوارتز، از جمله عقیق، کریزوپراس، سنگ خون، جاسپر و عقیق کارنلین است.
سنگ های قیمتی کوارتز بسیار جذاب، بادوام و سخت هستند. همچنین در بیشتر موارد، کوارتز نسبتاً ارزان است و در اندازه های بسیار بزرگ و اصطلاحا کلکسیونی موجود است. برخی از انواع کوارتز می توانند بسیار نادر باشند، در حالی که برخی دیگر به راحتی در دسترس هستند. کوارتز یک ماده بسیار متنوع است که می توان آن را به اشکال و اندازه های مختلف تراش داد و یا حکاکی کرد. قرن هاست که از آن در ساخت جواهرات و اشیاء زینتی استفاده می شود. امروزه کوارتز نه تنها یکی از مهم ترین سنگ های قیمتی در تجارت سنگ های رنگی است، بلکه کاربردهای صنعتی مهمی نیز دارد.
کلسدونی های دروزی زیبا
کلسدونی های دروزی زیبا

تشخیص سنگ کوارتز طبیعی

هیچ آزمایش خانگی قطعی و واحدی برای شناسایی و تشخیص کوارتز وجود ندارد. تعدادی آزمایش برای رسیدن به شناسایی قطعی مورد نیاز است. از آزمایش‌های تشخیصی مورد استفاده برای شناسایی کوارتز شامل مشاهده عادت کریستالی و الگوی شکستگی آن، آزمایش سختی آن، و انجام آزمایش رگه‌ای است که شامل خراشیدن ماده معدنی روی صفحه چینی بدون لعاب برای مشاهده رنگ پودر تولید شده است.

تست تشخیصی دیگر تست اسید است که در آن کوارتز در اسید کلریدریک قرار می گیرد و اگر گازدار شود کوارتز نیست.اکثر آزمایشگاه‌های جواهر از ترکیبی از آنالیز سنتی و ابزارهای پیشرفته هنگام آزمایش نمونه‌های کوارتز استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل سنتی اجزاء و منطقه بندی رنگ را که معمولاً فقط در کوارتز طبیعی یافت می شود بررسی می کند. طیف سنجی مادون قرمز برای نموداری از طول موج های نور مادون قرمز که سنگ های کوارتز جذب می کنند استفاده می شود. کریستال های کوارتز نیز خواص پیزوالکتریک را نشان می دهند.که یک ویژگی مشترک با تورمالین و چند جواهر دیگراست.

انواع مصنوعی کوارتز

کوارتز مصنوعی اغلب در رنگ هایی یافت می شود که به طور طبیعی وجود ندارند. در بسیاری از موارد، رنگ به سادگی بیش از حد زنده و شدید است که یک اتفاق طبیعی نیست.جدیدا انواع کوارتز آزمایشگاهی به صورت کلاستر کوارتز در بازار رایج شده است.هنگام خرید از فروشگاه های معتبر و دارای مجوز خرید کنید.

یک کلاستر سیترین آزمایشگاهی
یک کلاستر سیترین آزمایشگاهی که بسیار شبیه انواع طبیعی است.

بهسازی سنگ قیمتی رنگی کوارتز

کوارتز بی رنگ همیشه درمان نمی شود. سنگ‌های رنگی را می‌توان گاهی اوقات با رنگ‌ها (مانند عقیق)، تابش (با رادیواکتیویته پایین)، یا حرارت دادن تقویت کرد. روی برخی از سنگ ها نیز ممکن است با موم، رزین شفاف و حتی فویل برای افزایش رنگ، درخشندگی و پایداری پوشانده شوند.کوارتز های هفت رنگ کریستال کوارتزهای طبیعی بی رنگی  هستند که با این روش ها به صورت جند رنگ میشوند.کوارتز مصنوعی نیز فراوان است. کوارتز طبیعی رنگی در کل نگین معمولا میتوانید حالت تیره و روشن باشد.
جدیدا از این گوهر برای دابلت و تریبلت کردن گوهر ها استفاده میشود. در این سنگ زیبا یک پر طاووس توسط کوارتز تریبلت شده است.

منشاء و منابع کوارتز

سنگ های قیمتی کوارتز در مکان هایی در سراسر جهان یافت می شوند. کوارتز یکی از اجزای اصلی گرانیت و سایر سنگ های آذرین است. همچنین معمولاً در سنگ های رسوبی یافت می شود و جزء رایج سنگ های دگرگونی است. بلورهایی که به خوبی شکل گرفته اند می توانند به اندازه های فوق العاده بزرگی برسند که طول آنها از بیشتر چند متر می شود و بیش از صد کیلوگرم وزن دارند.گاهی کوارتز ها با منشا های خاص معروف تر هستند مثله کوارتز از اطراف شهر نجف که به ( در نجف ) معروف است.یا کوارتزهای برزیلی که با کیفیت و در ابعاد درشت یافت میشوند.

روش قیمت گذاری سنگ کوارتز طبیعی

وزن، رنگ، تراش،شفافیت، نوع کوارتز در قیمت گذاری انواع کوارتز موثر است.

رنگ کوارتز

رنگ کوارتز ماکرو کریستالی متغیر است، اما کوارتز شفاف ( کریستال کوارتز ) تا حد زیادی رایج ترین رنگ است و پس از آن کوارتز سفید یا ابری قرار دارد. بنفش (آمیتیست)، صورتی ( رز کوارتز کوارتز لیمویی، خاکستری یا قهوه ای تا سیاه (کوارتز دودی)، و کوارتز عسلی نیز رایج هستند. انواع کوارتز کریپتوکریستالی می توانند چند رنگ باشند. رنگ های عمیق با ارزش ترین هستند.

شفافیت و درخشندگی کوارتز

کوارتز شفاف است، به این معنی که نور بدون مانع از سنگ عبور می کند. در کوارتز نیمه شفاف، عبور نور از سنگ کمی ضعیف می شود. کوارتز با بهترین کیفیت پاک است و عاری از هر نوع موادی است. از آنجایی که کوارتز فراوان است، دلیل کمی برای استفاده از سنگ‌هایی با اجزا و اینکلوژن های قابل مشاهده وجود دارد، به جز آنهایی که ویژگی سنگ را مشخص می‌کنند (مثلاً چشم گربه‌ای، چشم شاهین یا سنگ‌های منظره). کوارتزهای ماکروکریستالی شفاف تا نیمه شفاف هستند. اشکال کریپتوکریستالی معمولاً نیمه شفاف یا مات هستند.

تراش و شکل کوارتز

کوارتز اغلب به صورت جواهر تراش می‌شود مثل تراش اووال، امرالد کات یا … به طوری که رنگ آنها به حداکثر برسد.کوارتز در طیف گسترده ای از اندازه ها و اشکال ، از جمله بسیاری از اشکال فانتزی موجود است.مشخصا کیفیت تراش بر قیمت گذاری محصول موثر است.

وزن کوارتز

در شرایط یکسان با افزایش وزن و اندازه قیمت کوارتز در هر قیراط افزایش میابد.اما توجه کنید که این سنگ قیمتی رنگی در ابعاد درشت در طبیعت مانند بسیاری دیگر از گوهر ها کمیاب نیست.

نوع کوارتز

کوارتزها تنوع بالایی دارند و قیمت در هر نوع متفاوت است.میتوانید قیمت های انواع سنگ کوارتز را در تنوع کیفیت و تراش در قسمت محصولات ببینید.

کوارتز هفت رنگ در واقع این نوع کوارتز کوت میشود.
کوارتز هفت رنگ در واقع این نوع کوارتز کوت میشود.

خواص سنگ درمانی کوارتز

کوارتز اصل یک کریستال استثنایی با خواص درمانی بی پایان است. این کریستال که به عنوان “شفا دهنده اصلی” شناخته می شود، قدرت فوق العاده ای دارد و یکی از همه کاره ترین کریستال ها است.انرژی را جذب و تنظیم می کند و قدرت سنگ های دیگر را تشدید می کند.
از کوارتز می توان برای متعادل کردن هر هفت چاکرا، افزایش توانایی روانی و تقویت حافظه و تمرکز استفاده کرد. می تواند به مسدود کردن جریان بی وقفه افکاری که اغلب بر ذهن ما تسلط دارند کمک کند.کوارتز شفاف آرامش و وضوح درونی را به ارمغان می آورد. استرس، نگرانی و اضطراب را کاهش می دهد و به شما اجازه می دهد تا حالت عمیق تری از آرامش و آرامش را تجربه کنید. این باعث می شود که به ویژه برای استفاده با مدیتیشن مناسب باشد.
از خواص درمانی کوارتز می توان برای تقویت شهود و بینش استفاده کرد. به شما کمک می کند تا به وضوح فکر کنید و تصمیمات درستی بگیرید.انرژی آن می تواند شما را به سمت دستیابی به چیزهای بیشتری در زندگی سوق دهد. وضعیت ذهنی مثبت می تواند بر دیگران به ویژه از طریق انتخاب ها و اعمال شما تأثیر بگذارد.
کوارتز انعطاف‌پذیری عاطفی و توانایی عبور از چالش‌ها را با مهربانی و خونسردی ایجاد می‌کند. ظرفیت تنظیم احساسات، تقویت هوش هیجانی و ایجاد آگاهی در مورد ایجاد روابط مثبت واقعی را به ارمغان می آورد.
می تواند به شما کمک کند تا لحظه حال را بدانید و شادی را در لذت های ساده بیابید.خواص سنگ درمانی کوارتز بسیار شخصی و ذهنی است. افراد مختلف ممکن است بر اساس باورها، تجربیات و نیات خود مزایای متفاوتی را تجربه کنند.
سلب مسئولیت :
همین طور که انرژی سنگها را در ک میکنیم و به آن باور داریم اما این مطالب قطعی و جایگزین توصیه پزشکی شما نیستند و برای درمان بیماری به پزک مراجعه کنید.

اگرچه بسیاری از نام‌های گونه‌ای سنگ‌های جواهر کوارتز بر اساس رنگ کانی است، طبقه‌بندی علمی در درجه اول به ریزساختار کریستال‌های معدنی اشاره دارد. در بیشتر موارد، رنگ یک شناسه ثانویه برای انواع کوارتز کریپتوکریستالی است، در حالی که انواع کوارتز ماکرو کریستالی در درجه اول بر اساس رنگ طبقه بندی می شوند. سایر سنگ های کوارتز نیز ممکن است بر اساس محل، الگوها یا اجزاء طبقه بندی شوند.برخی از معروف ترین نام های تجاری برای سنگ های قیمتی کوارتز ماکرو کریستالی عبارتند از:
سنگ آمتیست طبیعی;کوارتز بنفش، بنفش روشن ( لوندر ) آمتیست با ارزش ترین سنگ در گروه کوارتز است. عامل رنگ این گوهر قیمتی آهن است.
کوارتز آمیتیست یا شورون آمیتیست ;بنفش با نوارهای سفید. کوارتز آمیتیست یک شکل فشرده تر از آمیتیست است که لایه لایه و راه راه با کوارتز شیری شکل گرفته است.به این نوع شورون آمیتیست هم می‌گویند.

سنگ آمیترین طبیعی;فرار گرفتن دو نوع کوارتز رنگ زرد و بنفش در کنار هم. نوعی کوارتز با ناحیه رنگی که از آمتیست بنفش و سیترین طلایی زرد-نارنجی تشکیل شده است.
سنگ آونتورین طبیعی :کوارتز سبز، قرمز-قهوه ای یا طلایی-قهوه ای. عمدتا سبز تیره با ظاهر فلزی پر زرق و برق ناشی از فوشیت (میکای سبز) یا قهوه ای قرمز تا طلایی که ناشی از اینکلوژن های هماتیت است.

سنگ آونتورین
سنگ آونتورین

سنگ کوارتز آبی;کریستال کوارتز که عمدتاً تحت تابش قرار گرفته.
سنگ سیترین طبیعی :کوارتز زرد روشن تا زرد تیره، طلایی-قهوه ای.با عامل رنگ آمیزی آهن است. بسیاری از سیترین های تجاری آمیتیست هستند عملیات حرارتی می شوند. سیترین های طبیعی عمدتاً زرد کم رنگ هستند. اگر تحت عملیات حرارتی قرار گیرند، رنگ مایل به قرمزی پیدا می کنند.

سنگ چشم شاهین ;کوارتز آبی خاکستری تا آبی سبز.که به چشم هاوک معروف است. پرتوهای کوچکی از نور چاتویانت را منعکس می کند که به گونه ای روی سطح می درخشد که یادآور چشم یک پرنده است.
سنگ کوارتز لیمویی طبیعی ;نوعی کوارتز شفاف لیمویی مایل به زرد. این کوارتز نزدیک به سیترین کوارتز است، اما بیشتر به رنگ زرد لیمویی است، در حالی که سیترین تمایل به رنگ های نارنجی سنگین تری دارد.
امروزه بیشتر کوارتز لیمو برای به دست آوردن رنگ آن تحت تابش قرار گرفته است. همچنین نمونه های نادری وجود دارد که ممکن است خاصیت چشم گربه ای را نشان می‌دهد.
کوارتز جادویی یا کوارتز هفت رنگ ;کوارتز هفت رنگ محصولی بسیار رنگارنگ از یک فرآیند جدید ارتقای فناوری پیشرفته، متشکل از یک پوشش فلزی اعمال شده بر زیر یک نگین کوارتز بی رنگ است.

پیترسیت زیبا
پیترسیت زیبا

سنگ پیترسیت طبیعی ;پیترسیت یا پیترسایت یک سنگدانه نادر، خاکستری مایل به آبی تیره یا قرمز که بیشتر از چشم شاهین و چشم ببر تشکیل شده است.

سنگ پراسیولیت ; پراسیولیت یک سنگ سبز بسیار کمیاب در طبیعت است. بیشتر پرازیولیت ها با عملیات حرارتی از آمتیست یا کوارتز مایل به زرد تولید می شود.

کریستال کوارتز طبیعی ;کوارتز بی رنگی است. میتواند اینکلوژن هایی از گوتیت، طلا، پیریت، روتیل یا تورمالین تشکیل شده اند. درخشش آن شیشه ای است.
سنگ رز کوارتز معدنی ; کوارتز صورتی قوی تا صورتی کم رنگ که توسط تیتانیوم، آهن یا منگنز به این رنگ درامده است. سنگ های بزرگتر را می توان روکش کرد. کوارتز رز تمایل به حالت ابری دارد که رنگ آن را عمیق تر می کند. بلورهای شفاف رز کوارتز بسیار نادر هستند.
دُر مویی یا روتایل کوارتز: کوارتز شفاف یا دودی با کریستال های روتیل. روتایل نام معدنی بلورهای طبیعی دی اکسید تیتانیوم است.

سنگ کوارتز دودی اصلی :رنگ قهوه ای تا سیاه دارد، کوارتز خاکستری دودی. این رنگ توسط پرتوهای گامای طبیعی و مصنوعی ایجاد می شود.

کوارتز لیمویی استار:نوعی کوارتز شفاف نادر و زرد لیمویی است که استار را نشان می دهد. این کوارتز نزدیک به سیترین کوارتز است، اما رنگ آن بیشتر به رنگ زرد لیمویی نزدیک است، در حالی که سیترین تمایل به رنگ های نارنجی سنگین تری دارد.

رز کوارتز استار :کوارتز صورتی قوی تا صورتی کم رنگ با رنگ تیتانیوم، آهن یا منگنز که در آن آثار سوزن های روتیل باعث ایجاد ستاره شش پرتو (آستریسم) می شود.

گوی رز کوارتز استار طبیعی
گوی رز کوارتز استار طبیعی

سنگ چشم ببر معدنی : کوارتز طلایی-زرد، طلایی-قهوه ای. مشابه چشم شاهین، پرتوهای درخشان نور شاتویانت به دلیل ادغام های آهن اکسید شده به رنگ قهوه ای مایل به طلایی ظاهر می شوند.
کوارتز تورمالینه شده: کوارتز بی رنگ با اجزای تورمالین سوزنی و معمولا سیاه.
پراز پراز : به کوارتز با رنگ سبز روشن تا سبز زمردی گفته میشود.
برخی از معروف ترین نام های تجاری برای سنگ های قیمتی کوارتز کریپتوکریستالی عبارتند از

عقیق :یک نوع محبوب کوارتز کلسدونی، معمولاً چند رنگ و نواری.

ژئود عقیق : ژئودهای عقیق حفره‌های سنگی یا وگ‌هایی با تشکیلات کریستالی عقیق داخلی یا نوارهای متحدالمرکز هستند.

جاسپر عقیق: جاسپر که همراه با عقیق رشد می کند و به رنگ زرد، قهوه ای یا سبز است.

کوارتز آبی: کوارتز آبی کدر. وجود الیاف کروسیدولیت باعث ایجاد رنگ می شود.

سنگ خون : کلسدونی مات و سبز تیره با لکه های قرمز ناشی از اثر اکسید آهن. گاهی اوقات به عنوان هلیوتروپ نیز شناخته می شود.

عقیق کارنلین راف طبیعی
عقیق کارنلین راف طبیعی

عقیق کارنلین : یک کلسدونی عقیق یکپارچه و تک رنگ. عقیق کارنلین طبیعی دارای طیف رنگی است و می تواند زرد مایل به نارنجی، غنی از نارنجی مایل به قرمز یا قهوه ای نارنجی باشد. از نیمه مات تا بسیار شفاف متغیر است. عامل رنگ آمیزی آن آهن است. و رنگ آن را می توان با گرم کردن افزایش داد.
کلسدونی :نام تمام انواع کوارتز کریپتوکریستالی. رنگ ها می توانند از یک رنگ ثابت تا چندین رنگ و الگو متغیر باشند. رنگ های کلسدونی به دلیل ناخالصی های فلزی مختلفی مانند آهن، نیکل و مس هستند که در فرآیند تبلور وجود دارند. کلسدونی – “در معنای محدود” یک کوارتز شفاف و یکدست است که.
کریزوکلا :یک کلسدونی مات تا تقریباً شفاف، کلسدونی آبی تا سبز-آبی که به وسیله مس به این رنگ درآمده است. این گرانترین نوع کوارتز کلسدونی است.

کریزوپراز : کلسدونی سبز سیبی که رنگ خود را از نیکل گرفته است. از تقریباً مات تا تقریباً شفاف متغیر است. رنگ آن شامل سبزهای زیتونی تا تقریباً خالص با تن متوسط ​​است. قطعات بسیار ظریف و بسیار اشباع شده اغلب به اشتباه به عنوان یشم امپراتوری معرفی می شوند.

عقیق شجر طبیعی زیبا
عقیق شجر طبیعی زیبا

عقیق شجر: کوارتز بی رنگ یا سفید است. یک کلسدونی نیمه شفاف با نشانه های درختی یا سرخس مانند به نام دندریت است.

کوارتز دومورتیریت : سنگدانه کوارتز آبی که با دومورتیریت رشد می کند.

عقیق آتشین : عقیق رنگین با رنگ های قرمز، طلایی، سبز و به ندرت آبی-بنفش، ناشی از تداخل بین پرتوهای نوری که از لایه های نازک عبور می کنند.

فسیل مرجان : سنگ قیمتی است که توسط مرجان های باستانی تشکیل شده است که به موجب آن مرجان به تدریج با عقیق جایگزین می شود و اسکلت های مرجانی را حفظ می کند و نقش های گل مانند را به جا می گذارد.و فسیل مرجان را تشکیل می‌دهد.

جم سیلیکا :که نام تجاری نوعی کوارتز کمیاب به رنگ آبی مایل به سبز، شفاف تا نیمه شفاف.

جاسپر : جاسپر را معمولاً یک کلسدونی می‌دانند، اما به دلیل ساختار دانه‌دارش، گاهی اوقات به تنهایی در یک گروه قرار می‌گیرد. معمولاً چند رنگ، راه راه، خالدار یا شعله دار است. جاسپر یکنواخت نادر است.

عقیق اونیکس : سنگی سیاه با لایه های سفید معمولا با نوارهای موازی و در برخی موارد ممکن است تک رنگ نیز باشد.به انواع این نوع عقیق اونیکس اطلاق می‌شود.

وود فسیل : چوب فسیل شده که بیشتر از جاسپر و کلسدونی تشکیل شده است.

چشم گربه طبیعی
چشم گربه طبیعی

چشم گربه کوارتز : (همچنین می تواند درشت کریستالی شفاف باشد) کوارتز سفید، خاکستری، سبز، زرد یا قهوه ای که چاتویانسیته چشم گربه ای را نشان می دهد – انعکاس نور ناشی از الیاف، سوزن ها یا کانال های موازی که شبیه چشم شکاف گربه است.

سارد : نوعی عقیق کوارتز کلسدونی تک رنگ.

ساردونیکس : نوعی عقیق نواری متمایل به قهوه ای تا قرمز و نارنجی است.

ماتریس چشم ببر : نامی است که به مجموعه معدنی داده می شود که در آن ساختارهای چشم ببر مانند با لایه هایی از اکسید آهن، که سنگ میزبان است، متناوب می شود.

عقیق خزه ای : کوارتز بی رنگ با اجزای سبز، قهوه ای یا قرمز. عقیق خزه ای کلسدونی نیمه شفاف با ادغام های خزه مانند هورنبلند یا کلریت است.

عقیق منظره: کوارتز کلسدونی عقیق که در آن شجر ها شبیه تصاویر یا تصاویر منظره هستند، مانند بسیاری از عقیق های زیبایی که در ایران با منظره برفی یا پاییزی داریم.

زمین شناسی و فرآیندهای تشکیل کوارتز طبیعی

یکی از رایج ترین تنظیمات برای تشکیل کوارتز در سنگ های آذرین مانند گرانیت است که می تواند در نتیجه سرد شدن آهسته و تبلور ماگما ایجاد شود. کوارتز طبیعی را می‌توان در سنگ‌های دگرگونی مانند سنگ مرمر و شیست نیز یافت که از تبلور مجدد سنگ‌های از پیش موجود تحت فشار و دمای بالا تشکیل می‌شوند.
در سنگ‌های رسوبی، کوارتز اغلب به‌عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده ماسه‌سنگ‌ها یافت می‌شود که از تجمع و سیمان شدن دانه‌هایی به اندازه ماسه تشکیل می‌شوند. کوارتز همچنین می‌تواند از محلول‌های گرمابی، که سیالات داغ و غنی از مواد معدنی هستند، رسوب کند که از طریق شکستگی‌ها و فضاهای منافذ سنگ‌ها به گردش در می‌آیند.
علاوه بر این، کوارتز می تواند در نتیجه زیست کانی سازی، که فرآیندی است که توسط موجودات زنده مواد معدنی تولید می کند، تشکیل شود. به عنوان مثال، برخی از انواع پلانکتون ها و دیاتوم ها شناخته شده اند که اسکلت ها و دیواره های سلولی خود را از سیلیس تولید می کنند که جزء اصلی کوارتز است.
فرآیند تشکیل و تنظیم زمین شناسی خاص می تواند بر خواص فیزیکی و شیمیایی کوارتز از جمله رنگ، شفافیت، شکل کریستالی و ناخالصی های آن تأثیر بگذارد.

سخن پایانی

در صورتیکه به دنبال خرید سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله الماس در ایران به صورت تکی یا عمده هستید، باعث افتخار ماست که به شما عزیزان بزرگ ترین فروشگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران یعنی فروشگاه تاج محل مشهد معرفی کنیم.

دسته بندی سنگ های قیمتی مقالات
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
محصولات مرتبط
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت