سنگ جاسپر چیست؟ خواص و انواع آن

سنگ جاسپر چیست؟

سنگ جاسپر

کلمه جاسپر به معنای سنگ خالدار است و با دیدن انواع سنگ های قیمتی که تحت این نام ظاهر می شوند می توانید دلیل آن را درک کنید. الگوهای چرخان، لکه‌های رنگ، رنگ‌های قرمز، سبز و زرد، تکه‌های شبیه چوب و طرح هایی مختلف این سنگ‌های قیمتی را منحصربه‌فرد کرده‌ است.
برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره جاسپر در ادامه با ما همراه باشید.

سنگ جاسپر قرمز طبیعی
سنگ جاسپر قرمز طبیعی

این رنگ‌ها و نقش‌های منحصربه‌فرد به‌علاوه تراش وصیقل دادن، آن را به یک سنگ جواهر مورد علاقه برای هزاران سال تبدیل کرده است که توسط مصریان و یونانیان باستان استفاده می‌شده است. چندین بار در کتاب مقدس ذکر شده است و از امپراتوری هاراپا در دره رود سند تا پادشاهی مینوی جزیره یونانی کرت به ابزار، مهر، مهره و زیورآلات تبدیل شده است.

در زمان های قدیم آن را بسیار کمیاب و گرانبها می دانستند اما احتمالا با سایر سنگ های قیمتی مانند یشم نفریت و کارنلین اشتباه گرفته می شد. امروزه، با کمک های علمی، می‌توانیم جاسپر ها را کمی راحت‌تر شناسایی کنیم (اگرچه هنوز هم گاهی اشتباه صورت می‌گیرد.) با اکتشافات جاسپر در سرتاسر جهان، کاملاً مقرون به صرفه است، کمیاب نیست و در عین حال زیبا است.

آستروئید جاسپر که در ایران به جاسپر سیاره ای معروف است.
آستروئید جاسپر که در ایران به جاسپر سیاره ای معروف است.

رنگ جاسپر

سنگ های جواهر جاسپر می توانند تقریباً در هر رنگی باشند، اما تمایل به رنگ های خاکی دارند. رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، نارنجی، زرد و سبز رایج‌ترین رنگ‌ها هستند، اگرچه رنگ‌های آبی و بنفش بی‌سابقه نیستند. بسیاری از جاسپر ها فقط به یک رنگ محدود نمی‌شوند، جاسپر ها تمایل دارد دو، سه یا حتی بیشتر از چند رنگ روی یک سنگ قیمتی داشته باشد.

جاسپر نوعی کلسدونی است، اما حاوی درصد بالایی از مواد دیگر، تا 20 درصد است، و همین است که به این سنگ قیمتی تنوع رنگی می دهد. رایج ترین ناخالصی آهن است که به جاسپر رنگ های قرمز، قهوه ای و زرد می دهد. اگر آهن در طول تشکیل اکسید شده باشد، جواهر جاسپر می تواند سبز به نظر برسد و منگنز می تواند باعث رنگ آبی شود. سایر اکسیدها، دی اکسیدها، فلزات و حتی مواد آلی می توانند با رشد کوارتز جاسپر مخلوط شوند و باعث ایجاد انواع رنگ ها و الگوها شوند.

رنگ در دنیای سنگ های قیمتی بسیار مهم است و جاسپر رنگی روشن یا غیرعادی بیشتر از هر نمونه تک رنگ و معمولی ارزش دارد،اما جاسپر یک سنگ قیمتی با قیمت مناسب است بنابراین حتی رنگ آمیزی عالی نیز باعث ایجاد قیمت های وحشتناک در جاسپر نمی‌شود.

انواع جاسپر

طبقه بندی جاسپر می تواند کمی پیچیده باشد، بنابراین ممکن است زمان یک درس زمین شناسی ساده باشد.
کوارتز از مخلوطی از سیلیکون و اکسیژن ساخته شده و در دو نوع وجود دارد، یکی با کریستال های بزرگ مانند آمتیست، سیترین، رز کوارتز و غیره و دیگری با کریستال های ریز مانند کلسدونی. جاسپر نوعی کلسدونی به همراه سایر سنگ های قیمتی بسیار مشابه مانند عقیق، کارنلین، اونیکس و بسیاری دیگر است.
کوارتز با کریستال های بزرگتر تمایل به شفاف تا نیمه شفاف دارد در حالی که کوارتز با کریستال های ریز معمولاً نیمه شفاف تا مات هستند. جاسپر مات است.

جاسپر اغلب با توجه به رنگ، طرح و منشاء به انواع مختلفی تقسیم می شود و احتمالاً در هزاران نام مختلف وجود دارد. کاملاً واضح است که چگونه جاسپر زرد، جاسپر قرمز و جاسپر سبز و همچنین جاسپر پوست ماری و سفید و جاسپر پلنگی خالدار نام خود را می گیرند.

سنگ معروف به جاسپر بامبل بی (جاسپر زنبوری)
سنگ معروف به جاسپر بامبل بی (جاسپر زنبوری)

جاسپر محبوب بامبل‌بی (زنبوری ) یک سنگ قیمتی طرحدار سیاه و نارنجی دوست‌داشتنی است که به جاسپر معروف است اما در واقع شکلی از جاسپر نیست. دقیقا مثله جاسپر بریکیت.

برخی از جاسپرها نام خود را از جایی که یافت می شوند گرفته اند مانند:
جاسپر آفریقایی و…

سنگ جاسپر منظره (پیکچر جاسپر) طبیعی
سنگ جاسپر منظره (پیکچر جاسپر) طبیعی

سپس جاسپر منظره (پیکچر جاسپر) را داریم که به نظر می رسد صحنه های دوست داشتنی را در طبیعت نشان میدهند.
جاسپر دندریتیک (جاسپر شجر) با الگوهایی مانند درخت،
یکی دیگر از نام های اشتباه رایج در دنیای سنگ های قیمتی دالمیشن جاسپر است که مانند جاسپر بامبل بی در واقع اصلا جاسپر نیست.اما به این نام معروف است.
لیست انواع بی پایان است که نشان دهنده رنگ ها، الگوها و سبک های موجود در این سنگ قیمتی منحصر به فرد است. این نام‌ها می‌توانند در جستجوی ظاهری خاص به شما کمک کنند، اما اساساً جاسپر فقط یک جواهر چند رنگ دوست‌داشتنی است.که ممکن است یک نوع از در جاهای مختلفی از جهان با توجه به شکل ظاهری اسامی مختلفی داشته باشد.
شفافیت و تراش جاسپر
جاسپر با برخی از پسرعموهایش در خانواده کلسدونی تفاوت دارد زیرا مات است . به همین دلیل، جاسپر تقریبا همیشه به شکل های گرد یا کابوشون (دامله) تراش می شود. رنگ‌ها و طرح های جالبی که در برخی از سنگ‌های جاسپر یافت می‌شوند در نتیجه برای مجسمه سازی یا اشکال عجیب و غریب مناسب هستند.

معنای معنوی جاسپر چیست؟

جاسپر شکلی از کوارتز کلسدونی با 20 درصد ناخالصی معدنی است، بنابراین تفسیر قدرت معنوی آن چندان ساده نیست و هر سنگ قیمتی دارای نقاط قوت منحصر به فرد خود است.
با این حال، چند ویژگی فراگیر دارد که می توانیم به اشتراک بگذاریم. این سنگ به عنوان “سنگ جواهر پرورش دهنده” شناخته می شود که به شما تشویق می کند تا هر جنبه ای از زندگی خود را توسعه دهید، چه شخصی و چه حرفه ای.

جاسپر سنگ قیمتی آرامش است، بنابراین کسانی که سبک زندگی یا شغل بسیار پرمشغله ای دارند، از یک یا دو ساعت به عنوان بخشی از مدیتیشن یا فقط برای نگه داشتن آن در حالت دراز کشیدن بهره می برند – ذهن شما را از استرس هایش پاک می کند و شما را احیا می کند.

تاریخ طولانی آن با بشریت ،قدرت معنویت مقدس و محافظ جاسپر را نشان می دهد، بر آن طلسم هایی تراشیده اند تا توسط مردان مقدس و پادشاهان پوشیده شود و همراه با مومیایی ها به خاک سپرده شود تا به آنها در زندگی پس از مرگ کمک کند. بومیان آمریکا از سنگ‌های قیمتی جاسپر در مراسم دعای باران خود استفاده می‌کردند و از آنها به‌عنوان آونگ در آب‌یابی سنتی استفاده می‌شد.

سنگ جاسپر استار گلگسی که به جاسپر کهکشانی و کان بابا هم معروف است.
سنگ جاسپر استار گلگسی که به جاسپر کهکشانی و کان بابا هم معروف است.

جاسپر و چاکراها

چاکراها مراکز انرژی در بدن شما هستند که به نام چی یا پرانا نیز شناخته می شوند. هفت چاکرا در سرتاسر بدن وجود دارد که هر کدام بر وضعیت فیزیکی، عاطفی یا روانی خاصی تأثیر می‌گذارند و هر کدام یک رنگ مرتبط دارند. هفت چاکرا به شرح زیر است، تاج با رنگ بنفش، چشم سوم (نیلی)، گلو (آبی)، قلب (سبز)، شبکه خورشیدی (زرد)، خاجی (نارنجی) و ریشه (قرمز) مرتبط است. اینکه کدام رنگ در جواهر جاسپر شما غالب است، تعیین می کند که روی کدام چاکرا بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

رنگ های متنوع جاسپر به این معنی است که روی چندین چاکرا شما تأثیر می گذارد و خواص معدنی نیز بر تغییر تأثیر می گذارد. جاسپر به عنوان یک سنگ قیمتی رنگی به طور کلی خاکی، معمولاً به چاکرای ریشه متصل است که با خانه، امنیت و بقای اساسی مرتبط است. اگر در مورد شغل، خانه یا رابطه زناشویی خود مضطرب هستید، این سنگ برای شما مناسب است.

اگر جاسپر به وضوح رنگ دیگری باشد – به شدت زرد یا به خصوص سبز، به ترتیب بر چاکراهای دیگر، شبکه خورشیدی و چاکراهای قلب تأثیر می گذارد.

خواص سنگ جاسپر و سنگ درمانی

ترکیبی از مواد شیمیایی و مواد معدنی موجود در جاسپر به این معنی است که می‌تواند بر چندین مشکل سلامتی تأثیر بگذارد، اما ارتباط معمول آن با اندام‌های داخلی، به‌ویژه جوان‌سازی بافت‌های رو به زوال در کبد، طحال و کلیه است. مشکلات معده و گوارشی از جمله سوزش سر دل و رفلاکس اسید و همچنین عفونت های دستگاه ادراری را می توان کاهش داد.
ارتباط بین سلامت روانی و سلامت جسمی به خوبی ثابت شده است و توانایی جاسپر در ایجاد احساس سالم بودن و ثبات عاطفی به بدن سالم نیز تبدیل می شود.
اغلب از ما درباره سنگ درمانی می پرسند که چگونه از سنگ های قیمتی برای سنگ درمانی یا سلامتی استفاده کنیم و در حالی که مطمئناً در این زمینه متخصص نیستیم، تجربه و دانشی به دست آورده ایم. البته استفاده از این سنگ به عنوان یک جواهر ساده ترین راه برای تأثیر کریستال بر بدن شما است.
در غیر این صورت آنها را می توان در کیف یا جیب قرار داد. هنگام مدیتیشن کریستال ها را نگه دارید یا در دامان خود قرار دهید. ساده‌تر از همه، فقط با کریستال‌هایی روی بدن خود دراز بکشید و در صورت امکان با نقاط چاکرا در یک ردیف قرار بگیرید.
جاسپر باید هر دو هفته یکبار تمیز شود تا حداکثر پتانسیل خود را حفظ کند. می توانید این کار را با قرار دادن سنگ زیر آب ولرم و خشک کردن آن در نور آفتاب مایل به مدت حدود یک ساعت انجام دهید. تنوع گسترده سنگ‌های جواهر جاسپر به این معنی است که ما نمی‌توانیم بیشتر در مورد تمیز کردن آنها صحبت کنیم – به عنوان مثال استفاده از نمک ممکن است برای برخی از جاسپر مفید باشد اما برای برخی دیگر نه.
سلب مسئولیت: همان طور که به انرژی سنگ های قیمتی باور داریم اما قدرت ها و خواص درمانی متافیزیکی و جایگزین کریستال نباید به عنوان توصیه تایید شده تلقی شود. فرهنگ سنگهای قیمتی سنتی، تشریفاتی و اساطیری از منابع مختلف جمع آوری شده است و بیانگر نظر انحصاری ما در گالری تاج محل نیست.

سنگ طبیعی جاسپر مالیگانو
سنگ طبیعی جاسپر مالیگانو

قیمت سنگ های جاسپر چند است؟

جاسپر ها ارزان هستن مگر در مواردی که کمیاب باشند یا طرح و نقش خاصی روی نگین یا سنگ داشته باشند.
این مقرون به صرفه بودن و ظاهری خاص از دلایل محبوبیت این سنگ قیمتی در بین همه است. ظاهر منحصر به فرد، اندازه های بزرگ و قیمت ارزان آن را برای جواهر سازان این سنگ را ایده آل می کند.

کشف جاسپر و تاریخچه آن

جاسپر به عنوان سنگ قیمتی و مواد برای زیور آلات و ابزار برای تمام تاریخ شناخته شده ما استفاده شده است که به اولین شهرهای ما در دره سند در پاکستان امروزی و حتی بیشتر از آن با مهره های انسان نوسنگی باز می گردد.

گمان می‌رود که برخی از اولین مکان‌های معدنی کشف‌شده روی زمین، آن‌هایی هستند که در پنسیلوانیا، ایالات متحده یافت شده‌اند، جایی که به نظر می‌رسد مردم پارینه سنگی – اجداد بومیان آمریکایی مدرن – در حال حفاری جاسپر بودند تا از آن به عنوان چاقو، سر پیکان و همچنین جواهرات استفاده کنند. 12000 سال پیش!
اگر از هر موزه بزرگی در جهان بازدید کنید و در بخش آثار باستانی قدم بزنید، تقریباً به طور قطع با قطعاتی از جاسپر روبرو خواهید شد. حلقه‌های رومی و مینوی، مهرها،تزئینات روی دسته شمشیر، طلسم برای خوش شانسی و لبه برش در مته‌های کمان و…
خود این کلمه برای اولین بار در قرن چهاردهم از فرانسوی «jaspre» و لاتین «jaspis» و یونانی قبلی «iaspis» که همگی به معنای سنگ قیمتی خالدار وارد زبان انگلیسی شدند.

سنگ اوشن جاسپر طبیعی(جاسپر اقیانوسی)از اندونزی یکی از زیباترین انواع جاسپر
سنگ اوشن جاسپر طبیعی(جاسپر اقیانوسی)از اندونزی یکی از زیباترین انواع جاسپر

سنگ های جاسپر کجا یافت میشوند؟

معادن جاسپر را تقریباً در هر جای دنیا می‌توان یافت.
به طور کلی مهمترین منابع جاسپر هند، استرالیا، ونزوئلا، روسیه، برزیل و اروگوئه هستند. جزیره گرمسیری در جنوب آفریقا، ماداگاسکار، منبع بیشتر جاسپر اقیانوسی است و اندونزی جاسپرهای رنگارنگ خارق العاده ای را ارائه می دهد در حالی که ایالات متحده یکی از تولیدکنندگان بهتر انواع جاسپر محلی جالب است.

سنگ جاسپر چگونه شکل می گیرد؟

مانند بسیاری از سنگ های قیمتی، جاسپر زمانی تشکیل شد که سنگ مذاب داغ، معروف به ماگما، به سطح پوسته زمین بالا آمد و شروع به سرد شدن کرد. با سرد شدن و سخت شدن سنگ مذاب نرم و گرم، حباب‌های گاز و همچنین شکاف‌ها و حفره‌هایی ایجاد می‌شوند که در آن جریان‌های ماگما با سرعت‌های مختلف همپوشانی دارند یا سرد می‌شوند. ماگما تبدیل به سنگ می‌شود و گازها از آن خارج می‌شوند و فضای کمی باقی می‌مانند. سیالاتی مانند سیلیس که سرشار از مولکول های کوارتز محلول بود، به درون این کیسه ها جاری شد و ته نشین شد.
جاسپر از اکسید آهن و منگنز ناخالصی های معدنی معمولی هستند. علاوه بر این، ماگمای سرد شده را می توان با فعالیت هیدروترمال دوباره گرم کرد، ساختار کریستالی را شکست و به چرخش های جذابی که گاهی در سنگ قیمتی می بینیم بپیچد.
گاهی اوقات سنگ های جواهر جاسپر بسیار داغ می شوند، دوباره نرم می شوند و با انواع سنگ های مختلف یا حتی سنگ های قیمتی دیگر مانند عقیق یا اوپال مخلوط می شوند. فعالیت‌های آتشفشانی اطراف می‌تواند تن‌ها خاکستر را پرتاب کند که می‌تواند به شکل کریستالی نفوذ کند و نشانه‌های جالبی به جاسپر بدهد. گل، مواد آلی، حتی چوب نیز می توانند بر روند و نتیجه سنگ های جواهر جاسپر تأثیر بگذارند.
هنگامی که مواد کوارتز جاسپر به طور کامل تشکیل شده است، به طور کلی سخت تر از سنگ اطراف است. باد، باران و یخ به آرامی همه چیز را به جز مواد سنگ های قیمتی سخت از بین می برد. این سنگ‌های قیمتی جاسپر توسط رودخانه ها شسته می‌شوند و روی بستر رودخانه‌ها می‌نشینند تا میلیون‌ها سال بعد توسط معدن‌کاران آبرفتی جمع‌آوری شوند.

سنگ جاسپر مریم طبیعی که به تازگی در ایران به سنگ زینبیه معروف شده.
سنگ جاسپر مریم طبیعی که به تازگی در ایران به سنگ زینبیه معروف شده.

بهسازی در سنگ جاسپر چگونه است؟

جاسپر معمولاً به هیچ وجه به غیر از تراش و پرداخت معمولی بهسازی نمی شود. مواردی وجود دارد که جاسپر برای تقویت رنگ یا تأکید بر یک الگوی خاص رنگ آمیزی می شود، اما از آنجایی که این سنگ قیمتی ارزانی است، و ‌کمیاب نیست کاری روی آن صورت نمی‌گیرد.
به طور مشابه، جاسپر مصنوعی یا تقلبی چندان رایج نیستند، اما مراقب برخی از نسخه های پلاستیکی یا شیشه ای باشید که برخی از فروشندگان بسیار بی پروا ممکن است بخواهند به شما بفروشند.

جاسپر برای چه جواهراتی مناسب است؟

سنگ‌های جواهری جاسپر در مقیاس سختی Mohs حدود 7 درجه بندی می‌شوند، به این معنی که به اندازه کافی بادوام هستند تا تقریباً در هر نوع جواهراتی که شما انتخاب می‌کنید استفاده شوند.
معمولاً جاسپر به شکل کابوشن های بیضی (دامله) شکل است، اما همچنین می توان آن را به شکل های فانتزی گرد یا به صورت آزاد گذاشت تا به ساخت قطعات جواهرات جذاب کمک کند. آنها کاملا مقرون به صرفه هستند، بنابراین می توانید با استفاده از این سنگ های قیمتی با رنگ و طرح منحصر به فرد، تخیل خود را به کار بگیرید.

جاسپر طبیعی نبولا
جاسپر طبیعی نبولا

آیا میدانستید؟دانستنی های جذاب درباره سنگ جاسپر

بررسی خلوص طلا
جاسپر سیاه زمانی به عنوان “سنگ محک” برای تعیین کیفیت طلا یا نقره استفاده می شد.

مسیحیان معتقدند صخره ای که سنت پیتر کلیسای خود را بر روی آن ساخته است از جاسپر ساخته شده است.

جاسپر را می توان در تمام قاره های جهان یافت.

تبرهای سنگی اولیه ساخته شده از جاسپر در دره اومو در اتیوپی پیدا شده است که قدمت آن به 2.5 میلیون سال می رسد.

سنگ خون نوعی جاسپر است و سنگ تولد ماه اسفند است.
جاسپر همچنین یک سنگ تولد عرفانی برای ماه آبان است.

نحوه مراقبت از سنگ جاسپر

جاسپر نوعی کوارتز است و از سنگ های قیمتی سخت و بادوام به شمار می رود. جاسپر را می توان به راحتی با آب گرم و صابون و برس نرم تمیز کرد. اطمینان حاصل کنید که از هیچ چیز دیگری که سخت تر از جاسپر است برای شستشو یا تمیز کردن استفاده نکنید.

مانند بسیاری از سنگ های قیمتی، هنگام نگهداری یا تمیز کردن جواهر جاسپر یا بسیاری از جواهرات جواهرات دیگر، نباید از مواد شیمیایی خانگی استفاده کنید. جاسپر نباید برای مدت طولانی در معرض گرما قرار گیرد زیرا ممکن است باعث آسیب دائمی به سنگ قیمتی شود و یا رنگ آن تغییر کند.

سنگ سان فلاور جاسپر
سنگ طبیعی سان فلاور جاسپر

نحوه تشخیص سنگ جاسپر طبیعی؟

آیا این سنگ قیمتی اصلی است؟
بدیهی است که خرید سنگ‌های قیمتی از یک فروشنده معتبر بهترین روش است، اما زمانی که در حال جستجو در اینترنت یا در فروشگاه‌ها به دنبال یک سنگ قیمتی عالی یا قیمت مناسب هستید، همیشه این امکان وجود ندارد!
جاسپر یک سنگ قیمتی بسیار گران قیمت نیست، بنابراین ارزش هزینه ارزیابی یا گواهی شناسنامه را ندارد، بنابراین چند نکته مفید در شناسایی جاسپر مفید خواهد بود.
جاسپر یک سنگ قیمتی بادوام قوی است که در مقیاس سختی موس حدود 7 امتیاز دارد، بنابراین به راحتی با چاقو یا میخ خراشیده نمی شود. همچنین یک تکه شیشه معمولی را خراش می دهد تا یک آزمایش سریع باشد.( روی سنگ این کار را انجام ندهید و قبل از آزمایش مراقب باشید تا گوهر از بین نرود)
جاسپر یک کوارتز و کاملا متراکم است، بنابراین اگر بتوانید آن را نگه دارید، باید احساس سنگینی کنید. همچنین یک رسانای کند گرما است، بنابراین به سرعت در دست شما گرم نمی شود، اما کاملا خنک می ماند.
عقیق، کلسدونی، اونیکس، سارد، کارنلیان همگی سنگ های قیمتی بسیار مشابهی هستند و اغلب به اشتباه با یکدیگر شناسایی می شوند. از آنجایی که قیمت همه آنها یکسان است، این مسئله چندان مشکلی نیست، اما ممکن است واقعاً یک سنگ جواهر جاسپر بخواهید و نه عقیق. یک آزمایش ساده برای تشخیص جاسپر از عقیق این است که آن را به سمت نور نگه دارید، اگر نور از آن عبور کند عقیق است (حتی فقط در لبه ها) و اگر اصلاً نوری از آن تابیده نشود جاسپر است. جاسپر یک سنگ ترکیبی از مواد معدنی است که استثناهایی از این قانون وجود خواهد داشت!
این یک راهنمای کامل در مورد چگونگی تشخیص یک سنگ قیمتی طبیعی نیست، اما امیدوارم کمک کند.

سخن پایانی

در صورتیکه به دنبال خرید سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله jasper در ایران به صورت تکی یا عمده هستید، باعث افتخار ماست که به شما عزیزان بزرگ ترین فروشگاه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران یعنی فروشگاه تاج محل مشهد معرفی کنیم.
همکاران ما در فروشگاه آماده دریافت سفارشات شما عزیزان و پاسخدهی به سوالات شما در مورد سنگ های قیمتی هستند.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
محصولات مرتبط
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت