سنگ کهربا چیست؟خواص و تشخیص کهربای طبیعی

سنگ کهربا چیست؟خواص و تشخیص کهربای طبیعی

کهربا کپسول زمان طبیعت است. این ماده آلی در واقع رزین درخت فسیل شده حاوی بقایای حیات میلیون ها سال پیش روی زمین است.برای دانستن اطلاعات بیشتر و تشخیص کهربا با ما در این مقاله همراه باشید.

کهربای طبیعی دریای بالتیک
کهربای طبیعی دریای بالتیک

کهربا چیست؟

کهربا از فسیل شدن رزین درخت به وجود آمده است.آیا صمغ درختان کهربا است؟ خیر کهربا مشابه شیره درخت معمولی نیست. به طور خاص از درخت Pinus succinifera به دست می آید.
سنگ قیمتی فسیلی است که تقریباً 50 میلیون سال پیش شکل گرفته. از آنجایی که کهربا از رزین نرم و چسبنده تشکیل شده است، اغلب حاوی اجزاء حیوانی و گیاهی است. بیشتر پشه ها و سایر گونه های حشرات و در موارد نادر حیوانات.
کهربایی که در لایه‌های زغال‌سنگ ایجاد می‌شود، اغلب «رزینیت» نامیده می‌شود و نمونه‌هایی که به‌طور خاص از درزهای زغال‌سنگ نیوزلند به دست می‌آیند، «آمبریت» نامیده می‌شوند. کهربا یکی از معدود انواع سنگ های قیمتی ارگانیک (یک ماده الی) است. رایج ترین انواع سنگ های قیمتی آلی شامل کهربا، مروارید ، مرجان و عاج است.

کهربای طبیعی از اندونزی
کهربای طبیعی از اندونزی

واژه امبر (Ambar) به معنی کهربا از واژه فارسی یا عربی عنبر گرفته شده است. این در ابتدا برای توصیف یک ماده مومی سخت شده موجود در روده نهنگ های اسپرم به نام عنبر استفاده می شد. از عنبر در تولید عطرها استفاده می شود زیرا بوی معطر بسیار جذابی دارد. در طول قرن چهاردهم، استفاده از اسم کهربا از اشاره به عنبر نهنگ اسپرم به سنگ قیمتی تغییر کرد.
هر دو عنبر اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شدند زیرا هر دو را می توان در ساحل یافت. این دو به راحتی با تراکم قابل تشخیص هستند. عنبر نهنگ چگالی بسیار کمتری دارد و در آب شیرین شناور است. سنگ های قیمتی کهربا در آب شیرین شناور نیستند، بلکه در آب بسیار شور شناور می شوند.

فرایند تشکیل کهربا چگونه است؟

آیا کوپال همان کهربا است؟

فرآیند تشکیل کهربا با تبدیل صمغ یا رزین طبیعی به کوپال آغاز می شود.پس کوپال با کهربا متفاوت است.این دگرگونی توسط دما و فشار بالا و رسوبات رزینی طبیعی پوشاننده ایجاد می شود.با گذشت زمان و مقاومت، رزین طبیعی، در نهایت سخت می شود و به کهربا تبدیل می شود. بسیاری از درختان رزین (صمغ) تولید می کنند، اما اکثر آنها در واقع کهربا تولید نمی کنند. رزین درخت باید بسیار مقاوم باشد تا پوسیده نشود. اکثر رسوبات رزین نمی توانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، باران و دماهای شدید را تحمل کنند.

وجود پشه در کهربای طبیعی
وجود پشه در کهربای طبیعی

نحوه تشخیص کهربای اصل چگونه است؟

برخلاف بیشتر سنگ های قیمتی رنگی دیگر، کهربا ساختاری بی شکل دارد تا کریستالی. کهربا وزن مخصوص بسیار پایینی دارد، به این معنی که فوق العاده سبک است. چگالی کم کهربا به آن اجازه می دهد در آب نمک شناور شود.کهربا در آب شیرین شناور نمیشود. تقلب کهربا به صورتی که طبیعی به نظر برسد.به دلیل چگالی بسیار کم آن کمی دشوار است. برای مقایسه، اندازه کل یک نگین کهربا 5 قیراطی 2.5 برابر اندازه زیرکون 5 قیراطی (یکی از انواع سنگ های متراکم تر) است.و رنگ خاکه آن سفید است.و سختی آن 2 تا 2/5 است.

نکته دیگر بوی مشابه درختان کاج یا میخک در کهربا اصلی در هنگام مالش است.توجه کنید که کوپال بوی ناخوشایند و قوی دارو مانند دارد.مراقب حشرات با ظاهر کامل باشید.حشرات موجود در کهربا میلیون ها سال قدمت دارند و عموماً کامل نیستند. تقلید کهربا با حشرات مدرن یا انواع دیگر حیوانات کوچک در داخل بسیار رایج است.و در اکثر مواقع تشخیص آن راحت است.
در نهایت توصیه ما این است که برای یک خرید یک کهرباب با قیمت بالا با موارد نادر یا حشرات ، یک گزارش آزمایشگاهی مستقل می‌تواند تأیید کند که کهربایی که می‌خرید طبیعی است.

کهربای مصنوعی
کهربای مصنوعی (تقلبی)

کهربا در کجاها یافت میشود؟

منبع اصلی جواهرات کهربا درست در غرب کالینینگراد روسیه است. کهربای این منطقه در خاک رس در عمق 30 متری سطح زمین یافت می شود. دومین منبع بزرگ کهربا منطقه بالتیک است.کهربای بالتیک از بستر دریا سرچشمه می گیرد و اغلب در خشکی یافت می شود. کهربای بالتیک به خاطر رنگ های طلایی خوبش شناخته شده است.
جمهوری دومینیکن به داشتن کهربای رنگ آبی کمیاب معروف است. کهربا از جمهوری دومینیکن به طور قابل توجهی جوانتر از سایر گونه های کهربا است. ایتالیا، رومانی، چین، ژاپن، برمه (میانمار)، مکزیک، کانادا و ایالات متحده نیز دارای ذخایر کهربا هستند.

کهربای آبی دومنیکن
کهربای آبی دومنیکن

بهسازی کهربا به چه صورت است؟

کهربا معمولا بهسازی نمی شود، اما برخی از سنگ های کهربا از دو یا چند سنگ کوچکتر مونتاژ شده اند. سنگ های کوچکتر با آغشته شدن سطوح به روغن، گرما و فشار به یکدیگر متصل می شوند.
آمبروید، کهربای فشرده، کهربای تثبیت شده یا کهربای بازسازی شده کامپوزیت نامیده میشود.که قیمت پایین‌تری دارند.
تامین کنندگان سنگ های قیمتی همیشه باید این موضوع را افشا کنند. کهربا گاهی اوقات می تواند با روغن شفافیت بیشتری پیدا کند. سنگ های کهربا طبیعی را می توان با استفاده از رزین های دیگر مانند صمغ کوپال کاور کرد. کهربای بالتیک گاهی برای ایجاد رنگ های روشن تر به طور مصنوعی تقویت می شود.
و کهربایی که به رنگ سبز روشن است معمولا بهسازی شده اند.رنگ سبز زرد روشن “کهربایی سبز” نتیجه عملیات حرارتی و فشاری است. محصول نهایی بر این اساس ارزش گذاری می شود.
کهربا از جمهوری دومینیکن گاهی اوقات می تواند به رنگ آبی کمیاب و فلورسنت باشد. این نوع به عنوان کمیاب ترین کهربا در نظر گرفته می شود و تحت نور طبیعی و ماوراء بنفش به رنگ آبی در می آید. تحت نور فرابنفش موج بلند، بازتابی بسیار قوی و تقریباً سفید دارد. تقریباً 100 کیلوگرم کهربای آبی جمهوری دومینیکن در سال تهیه می شود که مقدار کمی است و همین کمیاب بودن آن را بسیار ارزشمند می کند. چند سنگ جواهر آلی مشابه از نظر ترکیب وجود دارد از جمله جت، مروارید، مرجان و عاج.

کهربای مصنوعی با حشرات و گیاه
کهربای مصنوعی با حشرات و گیاه

انواع کهربا

کهربا بالتیک، کهربای استخوانی و کهربای دومینیکن رایج ترین گونه های کهربا هستند.
کهربای آبی دومینیکن، رزینیت، آمبریت، آمبروئید و کهربای فشرده برخی از انواع کهربا کمتر شناخته شده هستند.

خواص و سنگ درمانی کهربا

کهربا برای نسل های زیادی به عنوان یک جواهر دارویی از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه این جواهر بی شکل است، اما همچنان به دلیل توانایی های شفابخش کریستالی آن مورد استفاده قرار می گیرد. از زمان بقراط در یونان باستان، کهربا و عصاره های صمغی آن برای درمان و تسکین انواع بیماری ها استفاده می شده است.
کهربا یکی از اولین سنگ هایی بود که در سرتاسر آسیا در طلسم استفاده شد. گفته می شود کهربای طبیعی حامل انرژی «آفتابی» است، احتمالاً به دلیل رنگ طلایی طبیعی آن، و از آن برای از بین بردن انرژی منفی استفاده می شود. با پوشیدن سنگ‌های کهربا، تمایلات آفتابی و دیدگاه‌های مثبت افزایش می‌یابد. سنگ‌های قیمتی کهربا برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند شادی می آورد. اعتقاد بر این است که کهربا می تواند بیماری را از بدن دور کند و منفی بودن انرژی عاطفی را از بین ببرد.
مسئولیت:این مطالب از سایت های معتبر جمع آوری شده.ما هیچ زمان انرژی سنگ ها را نادیده نمیگیریم اما قدرت ها و خواص درمانی متافیزیکی نباید به عنوان توصیه تایید شده تلقی شود. در صورت داشتن هر گونه شرایط پزشکی، لطفاً به یک پزشک دارای مجوز مراجعه کنید. این اطلاعات جایگزین توصیه های پزشک شما نیست.

کهربا چگونه قیمت گذاری میشود؟

رنگ
حتما اسم رنگ کهربایی را شنیده اید.رنگ می تواند یک فاکتور کیفیت مهم برای کهربا باشد.رنگ‌های کهربا ممکن است زرد و نارنجی تا قهوه ای مایل به قرمز یا حتی سفید باشد. خبره ها برای کهربای قرمز بیشتر از کهربای طلایی ارزش قائل هستند. قطعات کمیاب حتی می توانند آبی یا سبز باشند. قطعاتی که فلورسانس مایل به آبی یا سبز جذابی را نشان می دهند می توانند بسیار ارزشمند
صورت وجود موارد جالب درون کهربا، هر قدر وضوح مورد بیشتر باشد اهمیت بیشتری دارد.
اگرچه کهربای شفاف از مواد کدر با ارزش تر است، اما یک گیاه یا حیوان به ارزش یک نمونه کهربا می افزاید.بهسازی می تواند کهربای کدر را تا حدودی شفاف کند. کهربای حاصل گاهی علائم دایره‌ای ترک مانندی به نام اسپنگل خورشیدی را نشان دهد.
وزن
در کهربا وزن قیمت گذاری دقیق را فراهم نمیکند.کهربا به طرز شگفت آوری سبک است: در واقع، در محلول نمک اشباع شده شناور می شود – اما نه در آب معمولی دریا. این باعث می شود آن را برای مهره ها ( تسبیح کهربا ) یا گردنبند و گوشواره بزرگی که با وجود اندازه آنها هنوز هم پوشیدن آنها راحت است، مناسب باشد.با زیاد شدن وزن قیمت کهربا نیز افزایش میابد.اما وجود مواردی مثل حشرات یا انواع مختلف در کهربا در تعیین قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.
تراش
معمولاً تراش برای قیمت کهربا اهمیت کمتری دارد.بیشتر کهربا به شکل های آزاد، کابوشون، مهره ها صیقل داده می شود یا ممکن است حکاکی شود.

شکار کهربا از موج ها در طوفان
شکار کهربا از موج ها در طوفان

سوالات رایج و جذاب درباره کهربا

قیمت و تشخیص کهربای سیاه

بیشتر کهرباهایی که به اسم کهربای سیاه به فروش میرسند سنگ شبق یا جت هستند.مخصوصا زمانی که قیمتی بسیار ارزانتر دارند.در واقع حدود 15 درصد از کهرباهای طبیعی رنگ تیره و نزدیک به سیاه دارند که در اثر وجود ناخالصی به این رنگ درامده اند.برای تشخیص کافیست کهربای سیاه را در نور قوی بگیرید کهربای سیاه طبیعی زیر نور رنگ دارد و کاملا سیاه به نظر نمیرسد.

شکار کهربای طبیعی

باد شدید یا طوفان هایی طلایی؟ امواج زمستانی کهربا های زیبا را به ساحل روسیه می آورند.مردم و گاهی توریست ها با تورهای بزرگ در میان امواج آب سرد هرچیزی را شکار میکنند و اگر خوش شانس باشند در میان زباله های طور قطعات کهربا را شکار میکنند.

شکار کهربای طبیعی
شکار کهربای طبیعی در روسیه

آیا می توان دایناسور را از پشه ای که در کهربا یافت می شود شبیه سازی کرد؟

اکثر زیست شناسان معتقدند که سناریوی پارک ژوراسیک امکان پذیر نیست، زیرا خونی که یک حشره حمل می کرده به سرعت خراب شده. با این حال، دانشمندان DNA را از حشرات در کهربایی 120 میلیون ساله استخراج کردند.

آیا کهربای بالتیک ارزش بیشتری از بقیه کهرباها دارد؟

کهربای بالتیک از نظر زمین شناسی قدیمی تر است و به طور کلی در بازار طرفدار و ارزش بیشتری دارد.اما باید شرایط را و کیفیت و… را در نظر گرفت. کهربا از جمهوری دومینیکن به احتمال زیاد حاوی حشرات است.

آیا عطر کهربا (Amber) از کهربا ساخته می شود؟

از آنجایی که هر دو از دریا خارج شده‌اند، کلمات عنبر (به معنی کهربا)و عنبر (یک ماده مومی شکل که توسط نهنگ‌های اسپرم ترشح می‌شود)، مشابه هستند.عنبر در واقع ماده مومی شکل از نهنگ اسپرم است که پایه بسیاری از عطرها در دنیای باستان بود. اگرچه روغن ساخته شده از عنبر سوخته در رایحه های باستانی استفاده می شد، اما امروزه از آن استفاده نمی شود.

کهربای من تغییر رنگ داده و تیره شده آیا طبیعی نیست؟

همانطور که کهربای تراش و صیقل شده به پیر شدن ادامه می دهد، در لایه سطحی خارج اکسید شده و تیره می شود. بسیاری از مردم ظاهر کهربای اکسید شده را ترجیح می دهند.و این موضوع طبیعی است و در واقع تغییر رنگ در طولانی مدت میتواند نشان دهد کهربای شما اصل است.

با ارزش ترین ترکیب در کهربا چیست؟

وجود مارمولک ها، عقرب ها، حلزون ها، قورباغه ها و گل های کامل کمیاب و ارزشمند هستند. مواردی که لحظه‌ای از زندگی را ثبت می‌کنند، مانند شکارچی و طعمه گرفته می‌شوند، نیز ارزشمند هستند.

وجود فسیل مار در کهربای طبیعی
وجود فسیل مار در کهربای طبیعی

آیا این فسیل بچه مار در کهربا طبیعی است؟

بله این کهربا که در جهان معروف است یک فسیل 99 میلیون ساله درون خود دارد.

آیا از کهربا مشروب ساخته می شود؟

مشروب سنتی اسکاندیناوی را می توان با تقطیر عنبر (کهربا) طعم دار کرد. قدمت این سنت به استفاده از کهربا در طب سنتی برمی گردد. Amber aquavit هنوز هم امروزه تولید می شود.

اتاق کهربا در کاخ کاترین روسیه
اتاق کهربا در کاخ کاترین روسیه

هشتمین عجایب جهان،جویندگان گنج و راز بزرگ اتاق کهربا

شاهِ پروس(برلین کنونی) در سال ۱۷۰۱ دستور ساخت اتاق را داد که در سال ۱۷۰۷ تکمیل شد، اتاقی با دیوارهایی از کهربا(از دریای بالتیک)،آینه و طلا که با سنگهای قیمتی و کندکاری تزئین شده بود،
این اتاق توسط مجسمه ساز آلمانی،کهربا شناس دانمارکی به وزن ۵/۴ تن ساخته شد،بعد بازدید تزار روسیه در سال ۱۷۱۶ این اتاق به تزار پتر کبیر هدیه داده شد، این دیواره ها در روسیه در کاخ کاترین سن‌پترزبورگ نصب شد،
در جنگ جهانی دوم با وجود تلاش های بسیار( پوشاندن دیوارها و… )باز هم از غارت نیروهای نازی آلمانی در امان نماند در نتیجه تکه تکه شد و در ۲۷ صندوق به کالینینگراد امروزی منتقل شد و سر هم شد اما در سال ۱۹۴۴ با نزدیک شدن نیروهای متفقین آلمان ها اتاق را از هم جدا و در یک زیر زمین مخفی کردند(میگویند هیچ سربازی از این گروه جابه جا کننده زنده نماند برای همین مکان آن یافت نشد)،با تمام شدن جنگ اتاق هم ناپدید شد،
بعد از اینکه این ناحیه به روسیه ملحق شد با وجود تلاش زیاد دیگر اثری از دیواره ها یافت نشد،بعضی حدس می‌زنند در بمباران ها نابود شده و بعضی میگوند مخفی نگهداری میشود اما جویندگان گنج همچنان به دنبال آن هستند،سال ها قبل قطعه ای از این دیواره در دفتر وکیلی یافت شد و بعد از بررسی معلوم شد هیچ اطلاعی از این اتاق ندارد و این قطعه توسط پدر سربازش که حالا زنده نبود به دست او رسیده است،
در سال ۱۹۷۹ بعد از چندین دهه یک اتاق کهربا در کاخ کاترین توسط صنعتگران روسیه و با کمک مالی آلمان ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ افتتاح گردید.

نحوه مراقبت و نگهداری از کهربا

کهربا در مقایسه با مواد معدنی گوهر نرم،با سختی بین 2 تا 2/5 است.بنابراین باید مراقب بود که در هنگام استفاده سایش خراشیده و آسیب نبیند.
کهربا را از حرارت دور نگه دارید.
کهربا می تواند در دمای بالا ذوب شود یا بسوزد. کهربا را در بالای وسایل الکترونیکی یا در نور شدید نگهداری نکنید. طبیعی است که کهربا به مرور زمان تیره شود و گرما و نور می توانند این روند را تسریع کنند.
برای تمیز کردن آب صابون ولرم همیشه بی خطر است.
اگرچه کهربا یکی از نرم ترین انواع جواهرات موجود است، اما همچنان اغلب به عنوان جواهرات و تسبیح کهربایی و … استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد‌بنابراین باید با دقت نگهداری شود.

ما در گالری تاج محل آماده دریافت نظرات شما در باره این موضوع هستیم.
در صورت تمایل می توانید مقالات مرتبط در رابطه با سنگ های: لابرادوریت و اوپال را در این بخش مطالعه کنید.

دسته بندی سنگ های قیمتی مقالات
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
محصولات مرتبط
3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیسان
آیسان
5 ماه قبل

ماشالا از این اطلاعات خوب و عالی راجع به کهربا❤️❤️❤️🌹🌹🌹🌹سنگ خاص برای افراد خاص

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت