معرفی سنگ اونیکس طبیعی و خواص آن

اونیکس چیست؟

سنگ قیمتی اونیکس یکی از گوهرهای زیبایی است که به واسطه نوارهای تیره و روشن طرحی زیبا دارد،و امروزه در ساخت زیورالات مدرن از این گوهر بسیار استفاده میشود.در ادامه مطلب با خواص سنگ درمانی،نحوه قیمت گذاری، تشخیص اونیکس و… مطالبی را مطالعه می‌کنید.

تاریخچه اونیکس

این سنگ قیمتی تاریخچه طولانی و جذابی دارد که هزاران سال را در بر می گیرد. در طول تاریخ، انیکس به دلیل زیبایی و خواص منحصر به فردش مورد احترام بسیاری از فرهنگ ها بوده است. نام اونیکس از کلمه یونانی “onux” به معنای “پنجه” یا “ناخن انگشت” گرفته شده است.
معروف‌ترین افسانه اسطوره‌ای یونانی می‌گوید که روزی کوپید/آمور، خدای عشق، از یکی از تیرهای خود برای کوتاه کردن ناخن‌های مادرش زهره استفاده کرد. هنگامی که ناخن های او از کوه المپ به رودخانه مقدس سند افتاد، به سنگ اونیکس تبدیل شد، زیرا اعتقاد بر این بود که آنها الهی هستند. در یونان باستان، اونیکس به معنای ناخن پنجه یا انگشت است.

ناهید، قرن نوزدهم
بندتو پیستروچی «ناهید مارینا، کوپید در کنارش»، عقیق در قاب طلایی (5.7 در 4.4 سانتی‌متر)، لندن، حدود. 1820-1830. مجموعه میلتون ویل، 1940. <a href="http://www.metmuseum.org" rel="noopener" target="_blank">موزه متروپولیتن هنر </a>، نیویورک. دامنه عمومی.
ناهید، قرن نوزدهم
بندتو پیستروچی «ناهید مارینا، کوپید در کنارش»، عقیق در قاب طلایی (5.7 در 4.4 سانتی‌متر)، لندن، حدود. 1820-1830. مجموعه میلتون ویل، 1940. موزه متروپولیتن هنر ، نیویورک. دامنه عمومی.

اونیکس چیست؟

اونیکس نوعی کلسدونی است، که این به نوعی کوارتز میکروکریستالی محسوب میشود .سنگ اونیکس نوارهای مستقیم و تقریباً موازی دارند،تیره و روشن بودن این نوارها به سنگ‌تراش‌های ماهر اجازه می‌دهد تا با عمق و کنتراست رنگی آثار خارق‌العاده، ایجاد کنند.

تشخیص و خواص سنگشناسی اونیکس چیست؟

اونیکس معمولا سطحی صاف و براق با درخشش شیشه ای از خود نشان می دهد. معمولاً مات است و در رنگ های مختلف از جمله سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای موجود است.سنگ اونیکس طبیعی با نوارهای موازی یا الگوهای عقیق مانند آن مشخص می‌شود.
انیکس دارای درجه سختی 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs است که برای انواع جواهرات مناسب است.

آیا سنگ اونیکس سیاه نوعی عقیق است؟

برخی از مراجع کانی‌شناسی، اونیکس ها را نوعی عقیق می‌دانند. بر اساس این منابع، اصطلاح “اونیکس” باید به عقیق های نواری سیاه، قهوه ای،نارنجی و سفید و یا آنهایی که نوارهای روشن و تیره و حتی تک رنگ دارند اشاره کند.در این صورت انواع عقیق های سلیمانی و عقیق باباقوری نیز به نوعی اونیکس هستند.
از طرف دیگر، منابع دیگر (از جمله IGS) اونیکس ها را کلسدونی در نظر می گیرند،

در صورتی که اونیکس رابه نوعی عقیق در نظر بگیریم پس این سنگ یک اونیکس طبیعی است.
در صورتی که اونیکس رابه نوعی عقیق در نظر بگیریم پس این سنگ یک اونیکس طبیعی است.

استفاده و کاربرد سنگ اونیکس

اونیکس ها می توانند سنگ های جواهرات بادوام بسازند. سختی 7 آنها به این معنی است که می توانند در برابر خراشیدن از یکی از رایج ترین خطرات سایش روزمره مقاومت کنند: گرد و غبار خانگی. بدون شکاف و استحکامی سخت ، می توانند به خوبی در برابر تراشه ها و ضربات فیزیکی مقاومت کنند.نوار های تیره و روشن باعث شدند تا گوهرتراشان آثار زیبایی با این گوهر خلق کنند.در زمان قدیم در بین اشراف این گوهر برای مراسم عزاداری استفاده میشد.

سبک های مدرن جواهرات انیکس

اگرچه اونیکس و رنگ سیاه به طور کلی هنوز در فرهنگ های غربی تداعی کننده مراسم تشییع جنازه هستند، سبک جواهرات از زمان ویکتوریا از ظاهر تیره و مات اونیکس برای تکمیل جواهرات رنگی شفاف و همچنین الماس در قطعات مختلف استفاده کرده است.
جواهرسازان امروزی و گوهر تراشان با نوارهای تیره روشن انیکس نگین ها و حکاکی های خاصی انجام می‌دهند. ترکیب این گوهر با طراحی های مدرن بسیار جذاب و پرطرفدار است.

سنجاق سینه و گوشواره طلا با کامئوهای انیکس با رنگ زیرین سیه و لایه بالایی سفید از <a href="http://www.liveauctioneers.com" rel="noopener" target="_blank">گالری لیتون</a>
سنجاق سینه و گوشواره طلا با کامئوهای انیکس با رنگ زیرین سیه و لایه بالایی سفید از گالری لیتون

خواص سنگ درمانی سنگ اونیکس

اعتقاد بر این است که سنگ اونیکس دارای خواص درمانی متعددی است که به سلامت جسمی و روحی کمک می کند. در اینجا برخی از مزایای نسبت داده شده به این سنگ قیمتی مسحور کننده را بیان می کنیم.

تسکین استرس: اعتقاد بر این است که انیکس انرژی منفی را جذب می کند و حس آرامش را ایجاد می کند و آن را به سنگی عالی برای تسکین استرس و اضطراب تبدیل می کند.
تمرکز را بهبود می بخشد: گفته می شود که اونیکس حواس را تیزتر می کند و تمرکز را افزایش می دهد.
درد را تسکین می دهد: عقیده بر این است که اونیکس دارای خواص تسکین دهنده درد است و در طب جایگزین برای کاهش درد عضلات و استخوان استفاده می شود.
شفای فیزیکی را تشویق می‌کند: گفته می‌شود که اونیکس سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند و سلامت جسمی کلی را بهبود می‌بخشد.
شفای عاطفی: اعتقاد بر این است که سنگ انیکس قدرت عاطفی را فراهم می کند، خود انضباطی را تشویق می کند و به غلبه بر غم و اندوه کمک می کند.
سلب مسئولیت:همان طور که انرژی سنگ ها را نادیده نمیگیریم.اما قدرت ها و خواص درمانی متافیزیکی و جایگزین کریستال نباید به عنوان توصیه تایید شده تلقی شود. افسانه‌های سنتی، تشریفاتی و اساطیری از منابع مختلف جمع‌آوری شده است و این اطلاعات جایگزین توصیه‌های پزشک شما نیست. در صورت داشتن هر گونه شرایط پزشکی، لطفاً به یک پزشک مراجعه کنید.

مدیتیشن با انیکس و چاکرا

اونیکس برای متعادل کردن چاکراها و ارتقای سلامت کلی استفاده می کنند. این سنگ همچنین معمولاً در تمرین‌های مدیتیشن و مراقبه برای کمک به دستیابی به حالت عمیق‌تر آرامش استفاده می‌شود.

یک سنگ سارداونیکس طبیعی
یک سنگ سارداونیکس طبیعی

سنگ ساردونیکس چیست؟

اونیکس با لایه‌های سفید و قرمز، قهوه‌ای یا زرد به نام ساردونیکس، سنگ تولد سنتی مردادماهی ها شناخته می‌شود .
نمونه‌های ساردونیکس که تضادهای شدید بین لایه‌ها را نشان می‌دهند، در هند یافت می‌شوند. منابع دیگر عبارتند از برزیل، آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، ماداگاسکار، اروگوئه و ایالات متحده.
ساردونیکس با اندازه گیری 6.5 در مقیاس سختی Mohs به طور گسترده در دسترس است و به عنوان جواهرات، مهره ها و جواهرات نسبتاً ارزان است.

یک سنگ انیکس سیاه طبیعی
یک سنگ انیکس سیاه طبیعی

سنگ اونیکس سیاه چیست؟

عقیق ها معمولا با لایه های رنگی بسیار نازک تشکیل می شوند. اگرچه، به ندرت، آنها می توانند در طبیعت با لایه های ضخیم به اندازه کافی برای تراش سنگ به عنوان یک رنگ جامد رخ دهند، اکثر اونیکس های سیاه جامد که امروزه فروخته می شوند در واقع کلسدونی های سیاه رنگ شده هستند.

قیمت سنگ اونیکس سیاه اصلی

به دلیل کمیاب نبودن و در دسترس بودن این سنگ اونیکس سیاه مات قیمت بالایی ندارد.برای اطلاع از قیمت انیکس سیاه در ایران میتوانید اونیکس را ببینید. قیمت ها را به صورت دقیق باکیفیت مختلف مشاهده و مقایسه کنید.توجه کنید که قیمت سنگ انیکس راف خام متفاوت است.

کلسیت های نواری که با اونیکس متفاوت هستند.
کلسیت های نواری که با اونیکس متفاوت هستند.

تفاوت بین مرمراونیکس و اونیکس اصلی

محبوبیت اونیکس منجر به استفاده نادرست از این نام اونیکس شده است. متداول ترین نمونه آن اصطلاحاً «اونیکس مکزیکی»، «اونیکس سنگ آهک» یا «مرمر اونیکس» است. این ماده در واقع نوعی کلسیت نواری است که در غارهای آهکی یافت می شود.
در واقع کلسیت
یک گونه گوهر متمایز است ، نه گونه ای از کوارتز کلسدونی. آنها خواص نوری و فیزیکی متفاوتی دارند . قابل ذکر است که کلسیت ها دارای سختی بسیار کمتری نسبت به اونیکس ها هستند.(سختی ۳ در مقیاس موس) ، صنعتگران در گذشته از این ماده کلسیت نواری برای حکاکی وسایل تزئینی استفاده می کردند. امروزه، مصرف کنندگان هنوز هم می توانند اشیاء زیادی را برای فروش با برچسب “مرمر اونیکس” بیابند. اگرچه این یک اصطلاح پرکاربرد باقی می ماند، به خاطر داشته باشید که این ماده به هیچ وجه اونیکس نیست.
شناسایی خصوصیات
سنگ های قیمتی سیاه و مات چالش های متعددی را برای شناسایی ایجاد می کنند . این مقاله GIA در سال 1996 برخی از توصیه های آزمایشی را ارائه می دهد.

آیا انیکس های مصنوعی وجود دارد؟

آزمایشگاه ها می توانند کوارتز را سنتز کنند. با این حال، تجربه نشان داده که مشتریانی که به دنبال اونیکس هستند، بیشتر با سنگ‌های قیمتی طبیعی مشابه ( مثل مرمر اونیکس و ابسیدین) سروکار دارند.تا انواع تقلبی و آزمایشگاهی.

تقلب و انیکس بدلی

به عنوان مثال، مواد مصنوعی مانند شیشه سیاه، مات، به عنوان انیکس بدلی استفاده شده و همچنین زیرکونیای مکعبی سیاه و مات به عنوان جایگزین اونیکس استفاده شده است.در ایران بسیار دیده شده که به جای اونیکس مخصوصا در زیورآلات آماده شیشه به کار رفته است.
حتی در دوران باستان، عقیق‌ها الهام‌بخش برخی از تقلیدهای ماهرانه بودند. به عنوان مثال، محقق رومی پلینی بزرگ توضیح داده که چگونه برخی “کشف کرده اند که چگونه یک نوع سنگ های قیمتی طبیعی را به جای سنگ های مشابه دیگر جا بزنند. “.

طراحی های مدرن با سنگ انیکس سیاه
طراحی های مدرن با سنگ انیکس سیاه

آیا اونیکس ها بهسازی میشوند؟

بهسازی اونیکس به قدری رایج و فراگیر است که اکثر گواهی ها نشان می دهند که اونیکس های سیاه “و انواع سبز و یا آبی احتمالا رنگ شده اند”. مگر اینکه گزارشی به صراحت بیان کند که بدون بهسازی است،

رنگ زدن انیکس ها یک کار جدبد نیست و به نمونه های سیاه محدود نمی شود. از آنجایی که این نگین ها ممکن است لایه های رنگی بسیار نازکی داشته باشند، ممکن است از رنگ ها برای تقویت آنها استفاده شود. کلسدونی بسیار متخلخل است، بنابراین به راحتی رنگ را جذب می کند.
تولیدکنندگان معمولاً صفحات خاکستری کلسدونی را در محلول شکر خیس می کنند و سپس آنها را در اسید سولفوریک حرارت می دهند. با این حال، این روش ممکن است ذرات ریز کربن را در منافذ باقی بگذارد و تنها تا عمق چند میلی متری رنگ سیاه در اونیکس ایجاد کند . اگرچه این یک فرآیند پایدار است، پولیش قطعه های بهسازی شده ممکن است لایه سیاه را از بین ببرد.

استفاده از انیکس هایی با کیفیت پایین در طراحی داخلی و معماری
استفاده از انیکس هایی با کیفیت پایین در طراحی داخلی و معماری

انیکس ها کجا یافت می شوند؟

اونیکس در سرتاسر کره زمین وجود دارد. برخی از منابع قابل توجه عبارتند از:
آرژانتین؛ استرالیا؛ برزیل؛ کانادا؛ چین؛ جمهوری چک؛ فرانسه؛ آلمان؛ هند؛ اندونزی؛ ماداگاسکار؛ روسیه؛ اسکاتلند، بریتانیا؛ ایالات متحده؛ اروگوئه؛ یمن.

انیکس سنگ تولد چه ماهی است؟

انیکس طبیعی سنگ ماه تولد برای متولدین تیر و آذر است.و سارداونیکس سنگ ماه تولد مرداد ماهی ها است.

آیا انیکس همان جزع یمنی است؟

اونیکس در احادیث به عنوان سنگ جزع یاد شده است، نوع یمانی آن مورد توجه است.
امیر مؤمنان (ع) خطاب به جمعی فرمودند : «انگشتر جزع یمانی در دست کنید، پس همانا سنگ جزع یمانی وسوسله و نیرنگ‌ةای شیاطین را دفع می‌کند و بر می‌گرداند.»
امام رضا (ع) از جد خود امیر مؤمنان (ع) نقل می‌کند که فرمود : «روزی پیامبر (ص) بر ما وارد شد در حالی که انگشتری با نگین جزع یمانی در دست داشت. پس همراه ما نماز خواند و بعد از نماز، انگشتر را به من داد و فرمود :
یا علی، این انگشتر را در دست راست خود کن و با آن نماز بخوان! آیا می‌دانی ثواب خواندن نماز با انگشتر جزع یمانی برابر با ثواب خواندن هفتاد نماز است، همانا انگشتر جزع یمانی خداوند را تسبیح می‌کند و استغفار می‌گوید و اجر و ثواب آن برای دست کننده آن است.»

نحوه مراقبت از اونیکس

از آنجایی که اونیکس ها گاهی تحت درمان بهسازی رنگ قرار می گیرند، آنها را فقط با یک برس نرم، مواد شوینده ملایم و آب گرم تمیز کنید. از سیستم های تمیز کننده اولتراسونیک یا سایر سیستم های تمیز کننده مکانیکی استفاده نکنید . به خاطر داشته باشید که حتی انیکس های قدیمی نیز ممکن است درمان شده باشند.
همکاران ما در فروشگاه آماده دریافت سفارشات شما عزیزان و پاسخدهی به سوالات شما در مورد سنگ های قیمتی هستند.

دسته بندی سنگ های قیمتی مقالات
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
محصولات مرتبط
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت