سنگ یشم اصلی چیست؟بررسی خواص و تشخیص انواع آن

سنگ یشم چیست؟انواع آن و تشخیص یشم طبیعی

برسی انواع سنگ قیمتی یشم طبیعی

یشم جیدیت برمه
سنگ یشم طبیعی جیدیت برمه

کلمه یشم که در زبان چینی به آن یو به معنی آسمان یا امپراطور میگویند. به دو سنگ قیمتی مختلف، جیدیت و نفریت اشاره دارد. اگرچه یشم به هر دو اشاره دارد، یشم جیدیت و یشم نفریت متفاوت هستند.
در این مقاله انواع یشم و خواص آن را بررسی می‌کنیم.

مقدمه

یشم جیدیت اولین بار در سال 1784 از برمه به چین وارد شد. تا این سال یشم مورد استفاده در چین در واقع یشم نفریت بود. جیدیت در چند نقطه در جهان یافت می شود، اما تنها ذخایری که از آن به صورت تجاری استخراج شده در برمه است. گاهی به یشم جادوئیت یشم برمه ای هم میگویند.
مایاها در مکزیک و گواتمالا صدها سال قبل از اینکه چینی‌ها این ماده را ببینند، سلاح و ابزار یشم داشتند.
در سال 1863، دانشمند فرانسوی الکسیس دامور، اولین کسی بود که تأیید کرد که هر یک از این دو یشم متفاوت هستند.البته که قبل از این، چینی‌ها به تفاوت‌ها بر اساس تغییرات جزئی در سختی اشاره کردند – یشم نفریت یک یشم “نرم” و یشم جیدیت “سخت” است.
کلمه “یشم” اصطلاحی است که چینی ها و سایر فرهنگ ها برای قرن ها از آن استفاده کرده اند و از نظر تاریخی از آن برای توصیف هر جواهری استفاده می کنند که ظاهری “شبیه یشم” داشته باشد. علم گوهرشناسی اکنون تشخیص یشم جادوئیت و یشم نفریت را بر اساس ترکیب شیمیایی آنها ممکن کرده است.

یشم طبیعی چیست؟

یشم یا به انگلیسی جید نامی است که به دو سنگ مشابه جیدیت و نفریت داده شده است. هر دو به خانواده یشم تعلق دارند و ساختار مشابهی دارند – متعلق به سیستم کریستالی مونوکلینیک – اما ترکیب شیمیایی متفاوت دارند، و خواص نوری کمی متفاوت است . هم یشم جیدیت و هم یشم نفریت سنگ‌های دگرگونی منفرد هستند که از کریستال‌های معدنی ریز و محکم در هم تنیده شده تشکیل شده‌اند. این امر باعث می شود که هردو در برابر خرد شدن و شکستگی بسیار سخت و مقاوم باشند. ترکیبی از استحکام عالی و زیبایی ظریف، یشم را برای حکاکی کردن و تراش مناسب می کند.

ماسک المک از جنس یشم با آثار سینا بار (1000 تا 600 سال قیب از میلاد)
ماسک المک از جنس یشم با آثار سینا بار (1000 تا 600 سال قیب از میلاد)

یشم جادوئیت یا جیدیت چیست؟

این سنگ قیمتی متعلق به گروه کانی پیروکسن با سخنی 6/5 تا 7 در مقیاس موهس است . اگرچه می تواند به صورت یک کانی منفرد به شکل کریستالی خالص تشکیل شود، اما این امر به ندرت اتفاق می افتد. جیدیت معمولاً به صورت سنگ سیلیکات سدیم-آلومینیوم با ساختار پلی کریستالی به وجود می اید.
یشم جیدیت کمیاب است و ساختار کریستالی سختی دارد، رنگ‌های تند و پوشش‌های صاف و شیشه‌ای ایجاد می‌کند.یشم جیدیت بیشتر در جواهرات استفاده می شود و به دلیل زیبایی ، دوام و کمیاب بودن، با معیارهای سنگ های قیمتی خوب مطابقت دارد. علاوه بر این، یشم جیدیت معمولا در طیف رنگی سبز از تیره تا روشن یافت می شود که میتواند شفاف، یا نیمه شفاف باشد و سبز معروف آن به نام “یشم امپراتوری” است. همچنین در طیف گسترده ای از سایه ها یافت می شود که شامل سبزهای زیبا، سبزهای زرد-سبز، بنفش، نارنجی و سیاه می شود.

سنگ یشم نفریت طبیعی
سنگ یشم نفریت طبیعی

یشم نفریت چیست؟

نفریت متعلق به سری مواد معدنی ترمولیت-اکتینولیت است . سنگ هایی که به ترمولیت نزدیک تر هستند، دارای محتوای منیزیم بالاتر و رنگ های روشن تر هستند، مانند یشم سفید معروف و خامه ای “چربی گوسفندی”. محتوای آهن بیشتر، نفریت ها را به رنگ های تیره تر مانند سبز نزدیک تر به اکتینولیت می کند. ترکیب این عناصر و همچنین ردپایی از عناصر و اجزای دیگر می تواند گونه های زرد، خاکستری و قهوه ای ایجاد کند.یشم نفریت سختی 6 تا 6.5، در مقیاس موهس دارد.
معادن اصلی نفریت مرغوب ، کانادا ، چین و روسیه و افغانستان است.
یشم نفریت به دلیل ساختار فیزیکی آن که از الیاف نمدی و در هم تنیده تشکیل شده متراکم و در برابر آسیب مقاوم است. همچنین در طیف وسیعی از رنگ ها از سفید خالص تا سبز و حتی سیاه یافت می شود و نفریت اغلب می تواند نیمه شفاف تا مات به نظر برسد.یشم نفریت سفید
زمانی مورد توجه امپراتوران چین بود و یکی از مواد معدنی کمیاب روی زمین است. بسیاری از ابزارهای اولیه بشر که قدمت آنها به 5000 سال قبل می رسد، از یشم نفریت ساخته شده اند.

یک نگین سرپانتین طبیعی که گاهی به اسم یشم فروخته میشود.
یک نگین سرپانتین طبیعی که گاهی به اسم یشم فروخته میشود.

تقلب های رایج در یشم

آیا یشم آزمایشگاهی وجود دارد؟

امروزه میتوان یشم را در آزمایشگاه سنتز کرد . در دهه 1980 ، اولین نمونه های آزمایشگاهی دارای ضریب شکست ، وزن مخصوص ، طیف جذبی و فلورسانس مشابه سنگ‌های طبیعی بودند، اما سختی بیشتری داشتند، تا 8، و البته تفاوت رنگ و بافت هم داشتند. چندین رنگ مختلف ایجاد شد، اما مواد سبز با کیفیت جواهر در نظر گرفته نشد. با این حال، در سال 2002 ، جنرال الکتریک مواد سبز رنگی را سنتز کرد که از نظر کیفیت با “یشم امپراتوری” رقابت می کرد. این نتایج به جز تفاوت در نور مرئی و طیف جذب مادون قرمز، مشابه یشم طبیعی بود.گاهی دیده شده برای شبیه سازی یشم از شیشه و پلاستیک نیز استفاده میکنند.

سنگهی طبیعی که به عنوان یشم فروخته میشوند

برخی از سنگ های قیمتی طبیعی که ممکن است به عنوان یشم فروخته شوند عبارتند از: کلسیت ، آمازونیت، پرهنیت، اسمیت سونیت، سنگ آونتورین طبیعی (به اشتباه به عنوان یشم هندی نامیده می شود)، سنگ سرپانتین طبیعی (به اشتباه به عنوان یشم کره ای شناخته می شود). و گارنت گروسولار سبز.زمرد و حتی ممکن است با سنگ مرمر سبز رنگ که به عنوان “یشم مکزیکی” فروخته می شود مواجه شوید. .برخی از سنگهای تریبلت مونتاژ شده ممکن است دارای یک یشم نیمه شفاف بالا و پایین باشند، اما پر شده از سیمان سبز رنگ ، که می تواند “یشم امپراتوری” را شبیه سازی کند کند.برای شبیه سازی یشم می توان از شیشه و پلاستیک نیز استفاده کرد.
به دلیل قیمت مناسب یشم نفریت اصلی در مقابل یشم جادییت طبیعی تجزیه و تحلیل حرفه ای تنها راه قابل اعتماد برای شناسایی جیدیت یا نفریت است. از آنجایی که یشم را می توان به راحتی رنگ و تقلید کرد، خریداران و کلکسیونرها باید از یک منبع قابل اعتماد کمک بگیرند تا مطمئن شوند که سنگ قیمتی مناسب را دریافت می کنند.مثل آزمایشگاه های گوهر شناسی

تقلب هاب رایج خرید و فروش یشم در ایران

به دلیل قیمت بالای یشم جادییت طبیعی (یا جیدیت) معمولا سنگ های زیادی به جای یشم جادوئیت در ایران فروخته میشوند.که بیشترین آن ها در ایران سرپانتین ( بوونایت ) است.گاهی یشم نفریت به دلیل اختلاف قیمتی که دارند به جای یشم جیدیت فروخته میشوند.گوهر هایی با نام تجاری یشم یمنی طبیعی یا سنگ عباس آباد اباد هم در ایران به عنوان یشم فروخته میشوند که معمولا سرپانتین هستند.در هنگام خرید یشم اصلی جادییت با کیفیت توجه به این نکته ضروری است که یشم جادییت بسیار گران قیمت و کمیاب است.

یشم نفریت از کانادا
یشم نفریت از کانادا

نحوه قیمت گذاری سنگ یشم طبیعی

مانند سایر مواد جواهر، شدت رنگ مهمترین عامل در قضاوت کیفیت است. شفافیت در ارزش گذاری یشم بسیار مهم است. بهترین یشم نیمه شفاف است، کیفیت های پایین تر مات هستند. یکنواختی رنگ روی یک قطعه یا نگین یشم جیدیت مهم است. همچنین برخی از الگوهای بسیار جذاب و یا برخی رنگ وجود دارد که ارزش زیادی نیز دارند. چینی ها برای بسیاری از این الگوها نام هایی مانند خزه در برف دارند.
جدیت باید با میکروسکوپ بررسی شود تا ببینیم که آیا شکستگی داخلی دارد یا خیر، این باعث کاهش ارزش آن می شود. اگر یشم حکاکی شده باشد، در صورت حکاکی شدن یا تراش های خاص کیفیت تراش نیز یک فاکتور ارزشی مهم خواهد بود. یکنواختی تراش و جلا از ملاحظات در نگین های دامله است. ارزیابی یک قطعه یشم یک فرآیند پیچیده است!
گرانترین یشم “یشم امپریال” نام دارد که رنگ سبز متوسط، نیمه شفاف و حتی رنگی دارد. یک قطعه ظریف هیچ شکستگی داخلی نخواهد داشت.یشم امپراتوری نفس گیر است. درخشش درونی دارد که با سایر سنگ ها بی نظیر است. اما قیمت آن فوق العاده بالاست.اما ما شانس کمی برای خرید یشم امپریال با کیفیت داریم به دلیل قیمت و کمیابی آن.
احتمالاً چه چیزی در یشم با کیفیت عالی پیدا خواهید کرد؟ “سبز سیب” اصطلاحی است که اغلب برای توصیف یشم جادوئیت سبز ظریفی استفاده می شود که کاملاً شدت رنگ یا شفافیت امپراتوری را ندارد.انا هنوز هم برای یک قطعه با اندازه خوب در محدوده قیمت بسیار گران است. گاهی اوقات جیدیت را به قطعات بسیار نازک برش می دهند تا شفافیت آن افزایش یابد. بعضی اوقات قسمت های سبز رنگی شدید در یک تکه سفید یشم ظاهر می شود. این “خزه در برف” است.
یشم اسطوخودوس بسیار نادر است و می تواند در محدوده گران تا بسیار گران قیمت گذاری شود. یشم جیدیت لوندر ممکن است از بنفش آبی پاستلی تا بنفش صورتی پاستلی متغیر باشد. اشباع رنگ، یکنواختی رنگ و شفافیت عواملی هستند که در یشم لوندر باید در نظر گرفته شوند.اشباع رنگ، یکنواختی رنگ و شفافیت همچنان فاکتورهای ارزش اصلی هستند.
کیفیت های کمتر یشم می تواند کاملا منحصر به فرد باشد. قطعاتی که چند رنگ و حکاکی شده اند می توانند بسیار مقرون به صرفه و همچنین جالب باشند. آنچه را که زیبا می بینید بخرید، به ویژه در حکاکی ها و مجسمه سازی ها.سنگ یشم طبیعی اغلب بر حسب قطعه فروخته می شود نه با وزن قیراط مانند سایر سنگ های قیمتی.
یشم نفریت به اندازه پسر عمویش، یشم جیدیت گران قیمت نیست.و قیمت این سنگ قیمتی از کم تا خیلی گران می‌تواند باشد.با این حال این یشم واقعی چین باستان است. یشم نفریت بیش از سه هزار سال پیش به چین وارد شد و در بین تمام دارایی های چینی با ارزش ترین یشم بود. همچنین برای ابزار، ظروف، اشیاء مذهبی و به عنوان سنگ جواهر استفاده می شد. سلاح‌های نفریت نیز توسط مائوری‌ها در نیوزلند استفاده می‌شد.یشم های نفریت سبز خوشرنگ و با شفافیت بالا قیمت بیشتری دارند.

سنگ یشم طبیعی کمیاب لوندر
سنگ یشم طبیعی کمیاب لوندر

خواص سنگ درمانی سنگ یشم طبیعی

مایاها و آزتک ها معتقد بودند که یشم می تواند دردهای پهلوی بدن را درمان کند. از آنجایی که کاشفان اولیه اسپانیایی آن را “piedra de ijada” به معنای “سنگ برای درد پهلو” نامیدند، نام “یشم” از اینجا سرچشمه گرفت. چینی ها یشم را «یو» به معنای «سنگ بهشت»، «گوهر امپراتوری» یا «گوهر گرانبها» می نامند و در چین یشم نماد خوبی، زیبایی و پاکی است. در چین، یشم را آنقدر گرانبها می دانند که یک ضرب المثل چینی وجود دارد که می گوید: “طلا ارزشمند است، یشم قیمتی ندارد”.
تصور می شود یشم دارای خواص تقویت کننده سلامتی و افزایش طول عمر است. چینی‌ها اغلب یشم طبیعی را در شکل‌های سنتی حک می‌کنند که معنای بیشتری به ارمغان می‌آورد، مانند اژدها، که نمادهای قدرت و رفاه هستند. در فنگ شویی تصور می شود که یشم بر رفاه و سلامتی تأثیر می گذارد. چینی‌ها تصور می‌کنند که یشم دارای خواص درمانی است و النگوهایی که از یک تکه یشم حکاکی شده‌اند از صاحب آن محافظت می‌کنند.
داستان‌های متعددی در مورد بیمارانی که از النگو یشم استفاده می‌کنند و یا درگیر تصادف می‌شوند، نقل شده است. در هر یک از این داستان‌ها، النگو در یک زمان حساس شکسته شد و پس از آن استفاده کننده به طور معجزه آسایی از بیماری خود بهبود یافت یا بدون آسیب از تصادف خارج شد. گفته می شود که النگو یشم انرژی منفی را جذب می کند و در نتیجه از پوشنده محافظت می کند. همچنین اعتقاد بر این است که یشم زندگی فرد پوشنده را منعکس می کند، در زمان های خوب درخشان تر و درخشان تر می شود و در زمان رنج درخشش خود را از دست می دهد. در طالع بینی، یشم با علامت ثور مرتبط است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که یشم به پوشنده آن اجازه می دهد تا قلب خود را برای عشق باز کند.

سلب مسئولیت: قدرت ها و خواص درمانی متافیزیکی و جایگزین کریستال نباید به عنوان توصیه تایید شده تلقی شود. افسانه‌های سنتی، تشریفاتی و اساطیری از منابع مختلف جمع‌آوری شده است و این اطلاعات جایگزین توصیه‌های پزشک شما نیست. در صورت داشتن هر گونه شرایط پزشکی، لطفاً به یک پزشک مراجعه کنید.

معادن و منابع یشم اصلی

یشم نفریت شایع تر از یشم جید است و رسوبات آن در نیوزلند، استرالیا، برزیل، چین، کانادا، زیمبابوه، روسیه، تایوان، آلاسکا،افغانستان و لهستان ویافت شده است. منبع اصلی یشم جیدیت میانمار (برمه) است که تنها منبع یشم امپراتوری نیز می باشد. Jadeite همچنین در ژاپن، کانادا، گواتمالا، قزاقستان، روسیه، ترکیه، کوبا و ایالات متحده آمریکا یافت می شود.

گل های یشم نفریت زرد
گل های یشم نفریت زرد

یشم سفید چیست؟

چینی‌های باستان به نفریت سفید خامه‌ای شفاف که یشم «چربی گوسفند» نامیده می‌شود، ارزش زیادی قائل بودند. امروزه نفریت سبز معمولاً در دسترس است. یشم “اسفناج” یک اصطلاح توصیفی برای بسیاری از نفریت های موجود است. همچنین ممکن است “یشم تایوان” نامیده شود. رنگ اسفناجی پخته تیره دارد. نفریت ریز به رنگ سبز مایل به زرد روشن در روسیه یافت می شود. دارای اجزاء مشکی کوچک متمایز است. روشنایی رنگ و شفافیت فاکتورهای کیفیتی هستند که باید هنگام خرید نفریت در نظر بگیرید. یشم نفریت در محدوده قیمت پایین (و گاهی اوقات متوسط) قرار می گیرد. ممکن است به جای قیراط به تکه فروخته شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از یشم طبیعی

چگونه سنگ های قیمتی خود را تمیز کنیم اگرچه یشم ماده ای سخت است، اما برای حفظ درخشندگی آن باید به درستی از آن مراقبت کرد. برای تمیز کردن یشم خود، به سادگی از آب صابون و یک پارچه نرم استفاده کنید. حتماً خوب آبکشی کنید تا باقیمانده صابون پاک شود. مانند بسیاری از سنگ های قیمتی، پاک کننده های اولتراسونیک و بخارپز توصیه نمی شود. همیشه قبل از ورزش، تمیز کردن یا انجام فعالیت‌های فیزیکی خشن مانند ورزش، جواهرات یا سنگ‌های قیمتی را بردارید. یشم را دور از سایر سنگ های قیمتی نگهداری کنید تا از خراشیدگی جلوگیری شود. بهتر است سنگ‌های قیمتی را در پارچه‌ای نرم بپیچید یا داخل جعبه جواهرات با آستر پارچه ای قرار دهید.

قیمت گذاری و خرید و فروش یشم سبز تیره رنگ در ایران

تا به امروز که این متن را مینویسم یشمی که از ایران استخراج شده باشد ندیدم نمونه هایی که از نزدیک دیده شده دز واقع سرپانتین است اما این موضوع بعید نیست.در صورتی که اطلاعاتی درباره این موضوع دارید لطفا پیام بدهید.

همکاران ما در فروشگاه آماده دریافت سفارشات شما عزیزان و پاسخدهی به سوالات شما در مورد سنگ های قیمتی هستند.
در صورت تمایل می توانید مقالات مرتبط در رابطه با سنگ های: اوپال، آمیتیست، آکوامارین و گارنت را از این بخش مطالعه نمایید.

دسته بندی سنگ های قیمتی مقالات
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
محصولات مرتبط
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت